-
Nytt innovationsprogram i Göteborg för omstart i besöksnäringen
Den pågående pandemin har fått betydande konsekvenser för många små och medelstora företag inom besöksnäringen. Nu startar Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Göteborg & Co ett innovationsprogram för att utveckla nya affärsmodeller i samarbete med företag i regionens besöksnäring.
”Pandemin har lett till att även duktiga entreprenörer har behövt avveckla sina verksamheter. Det är personer som byggt upp kompetens och nätverk som är ovärderliga, och många sitter på idéer om företagsutveckling inom besöksnäringen. Det vore slöseri att kasta bort detta.” Säger Jonas Fasth, projektledare på Handelshögskolan.
Vill bidra till en hållbar näring
Sedan i våras har i princip alla kultur- och idrottsevenemang ställts in, vetenskapliga möten av- och ombokats. Nöjesparken Liseberg och Svenska Mässan har tvingats hålla stängt och det internationella resandet har nästan upphört på grund av restriktioner. Det har fått flera följder för Göteborg.
”Besöksnäringen genererar jobb och bidrar till en levande stad för både besökare och göteborgare. Pandemin har drabbat näringen hårt vilket på sikt riskerar utarma stadens och regionens konkurrenskraft och attraktivitet. Med det här projektet vill vi bidra till en hållbar och innovativ besöksnäring i framtiden.” Säger Peter Grönberg VD på Göteborg & Co.
Ska stärka förmågan till omstart
Företagen som medverkar i innovationsprogrammet får stöd att utveckla affärsmodeller, produkter och tjänster för nya marknader och kundgrupper. Programmet ger också utrymme för reflektion och bearbetning av det som hänt.
Målet är att stärka förmågan till omstart och branschens långsiktiga innovations- och konkurrenskraft. Men också att få bättre insikter kring vilken kompetens som behövs inom framtidens besöksnäring och stärkt förmåga till internationalisering och expansion på nya marknader.
”Traditionellt sett har internationalisering setts som ett risktagande, men under senare år har denna syn omvärderats. När den internationella konkurrensen ökar är det svårt att upprätthålla konkurrenskraft om man har ett nationellt fokus. Risken är stor att bli utkonkurrerad av internationella konkurrenter på hemmaplan. Detta mönster var tydligt i spåren av finanskrisen 2008 och det finns starka skäl att förvänta sig en liknande utveckling efter coronapandemin.” Säger Jonas Fasth.
Genom sitt fokus på att stötta företagens omvandling till en hållbar tillväxtstrategi på längre sikt, blir projektet ett komplement till mer direkta stödåtgärder som arrangeras av andra aktörer i regionen.
Om innovationsprogrammet:
”Omstart: Innovation i krisande små och medelstora företag i besöksnäringen” Startar i november 2020 och avslutas i februari 2023. Ett innovationsprogram där 50–75 små och medelstora företag i Göteborgsregionen och övriga Västra Götaland kommer att medverka. Uppdelade på fem program som löper över ca sex månader vardera.
Företagen möts i grupp för samtal, föreläsningar och workshops, men jobbar även på egen hand med utvärdering, analys och handlingsplaner. Gruppernas sammansättning ska maximera möjligheten till utbyte mellan deltagarna.
Projektet är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Handelshögskolan och finansieras av Tillväxtverket.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Anders Wester/Göteborg & Co
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-