-
Destination Sigtuna – Hållbar mat i fokus under årets Gröna November
Trots rådande pandemi är det fullt fokus på hållbarhet i Sigtuna där Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och konferensanläggningar finns – Hållbar Destination. Gröna November är en månadslång kampanj där medlemmarna inom nätverket visar upp delar av sitt miljö- och hållbarhetsarbete.
I år ligger fokus på klimatsmart mat och syftet med kampanjen är att sprida kunskap och inspirera fler att tänka hållbart. Guiden Smaka på Sigtuna, Svinngoda-receptfilmer och Hållbara torsdagskvällar är några av de aktiviteter som lanseras under Gröna November
”Sigtuna är en välbesökt matdestination och matsvinn är en viktig fråga inom Hållbar Destination. Trots att våra medlemmar är mycket hårt drabbade av pandemin fortsätter de att med fullt fokus driva hållbarhetsfrågor för att minska det gemensamma klimatavtrycket. Alla hotell- och mötesanläggningar inom nätverket har sin unika matfilosofi men med den gemensamma nämnaren att ständigt sträva efter att skapa fantastisk mat utifrån ett hållbart perspektiv.” Säger Anna Lakmaker, VD på Destination Sigtuna.
Smaka på Sigtuna
I guiden Smaka på Sigtuna kan man läsa om hur restaurangerna inom Hållbar Destination arbetar för att säkerställa att matlagningen sker på ett hållbart sätt. Förutom en närmare presentation av restaurangerna innehåller även Smaka på Sigtuna flera fina erbjudanden för såväl privata som konfererande gäster.
Ladda ner Smaka på Sigtuna här.
SvinnGott – Recept lagade med gott samvete
En viktig del inom Hållbar Destination är att inspirera fler att tänka i mer klimatsmarta banor. I receptsamlingen SvinnGott finns nätverkets bästa tips på hur man kan skapa nya fantastiska rätter genom att ta tillvara på överblivna råvaror och matrester. Du hittar receptsamlingen SvinnGott i pdf-form här.
Nytt för i år är att man nu även kan titta på när nätverkets duktiga kockar tillagar sina Svinngoda recept.
Hållbara torsdagskvällar på Sigtunahöjden
Sigtunahöjden, medlem i Hållbar Destination, bjuder under november in till tre torsdagskvällar för att berätta om sitt hållbarhetsarbete. Fokus kommer att ligga på hållbarhet, kreativitet och avkoppling.
Alla torsdagskvällar innehåller aktivitet & inspiration, soppa & hembakat bröd, fina erbjudanden i Gröna hörnan-butiken och en hållbar goodiebag.
Torsdagsteman:
♦ 12/11 Må bra, kropp och själ, allt hänger ihop! – I samarbete med Sigtunahöjdens Spa.
♦ 19/11 Let’s stick together – mode, garn & läder.
♦ 26/11 Återbruk, nytt och nött och gott med Bahrmans Bod, Augusta och Mamsellen från Stora gatan i Sigtuna.Samtliga event är givetvis Corona-anpassade och har en maxgräns på 50 personer. Anmäl er här.
Fokus framåt
Under perioden 2019 – 2021 driver Hållbar Destination frågor utifrån fyra fokusområden: Minskad plastanvändning, minskat matsvinn, hållbara transporter och förnyelsebar energi.
Under 2021 kommer nätverket jobba med aktiviteter inom hållbara transporter. Man kommer bl.a. titta på att börja använda el-cyklar som personaltransportmedel och förnya och uppdatera nätverkets laddstolpar. Man kommer också undersöka hur nätverket kan bidra till att säkerställa mer hållbara transporter i leverantörsledet genom att exempelvis skapa fler möjligheter för samkörning.
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-