-
Utvärdering av sommarsäsongen för Destination Läckö-Kinnekulle 2020
När sommarsäsongen och det turbulenta Corona-året hittills summeras i Destination Läckö-Kinnekulle märks både toppar och dalar.
”Det har varit ett stort besökstryck på natur- och kulturbesöksmål i destinationen. Redan i våras var det många som hittade ut i destinationens fina naturområden och den trenden har fortsatt över sommaren och långt in på hösten. Att möta en strid ström med vandrare ute i våra naturområden i oktober och november är något nytt. Här arbetar vi nu tillsammans med kommunerna och i dialog med besöksnäringen för att ta tillvara på och skapa nytta av det nyupptäckta intresset.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
Samtidigt är det fortsatt extremt tufft för åretruntöppna verksamheter såsom hotell, mötesanläggningar, restauranger och handel.
”Vi såg något av en återhämtning för hotell och restauranger under sommaren och början av hösten. Men med tanke på de senaste restriktionerna så är det återigen ett tufft läge.” Säger Anna.
Minskning av gästnätter
De mer säsongsbetonade besöksnäringsaktörena, särskilt på landsbygden, har haft ett år som är långt över förväntan med tanke på Coronapademin. Flera av de mindre boendeanläggningarna, restaurangerna och caféerna har haft en ökad beläggning och försäljning jämfört med tidigare år.
”Besöksnäringen i destinationen har visat på en stor kreativitet när pandemin tvingat oss alla att tänka nytt. Det finns många exempel på nya initiativ, samarbeten och produktutveckling som förhoppningsvis lever kvar även efter pandemin.” Säger Anna.
Totalt sett från januari till och med augusti har dock en stor minskning av gästnätter skett på hotell, vandrarhem, stugbyar med -35 % i Lidköping jämfört med 2019. I Götene är minskningen mindre och visar på – 8 %. I Skaraborg har gästnätterna minskat med i snitt -35 % medan andra städer minskat mer. Såsom exempelvis Trollhättan -44 %, Skövde -49 %, Borås -50 %, Göteborg -57 %.
Gällande camping är den totala minskningen i destinationen -11 % under samma tidsperiod och sammantaget innebär det att gästnätterna totalt minskat från 242 587 år 2019 till 202 091 gästnätter under 2020.
Många förstagångsbesökare
Destination Läckö-Kinnekulle har genomfört flera olika besöksundersökningar i destinationen under året och bland annat märks en stor ökning av förstagångsbesökare sommaren 2020.
Hela 75 % av dem som kommit med husbil är här för första gången. Det är anmärkningsvärt eftersom motsvarande siffra från undersökningen år 2019 är knappt 50 %.
”Vi har en destination med ett brett och attraktivt utbud både för oss som bor i närområdet och för tillresta besökare. Vi befinner oss fortfarande mitt i pandemin men försöker nu ändå ha fokus på framtiden och arbetar gemensamt med näringen, kommunerna och lokalbefolkningen för att skapa långsiktiga strategier. Bland annat inom infrastruktur för turism, friluftsliv och evenemang för att ta tillvara på det vi lär oss under pandemin. Och förhoppningsvis tillsammans skapa ytterligare kvalitativa värden för en hållbar destination värd att bo, verka i och besöka även i framtiden.” Säger Anna Ohlin Ek.
Intressant fakta från besöksundersökningarna
- Många har tänkt annorlunda kring sin semester på grund av av Covid-19. Där skiljer sig svaren åt mellan landsbygd och stad. 44 % av de som besökt Lidköping har tänkt annorlunda medan 68 % av dem som intervjuats på Kinnekulle/Kållandsö uppger att de tänkt annorlunda.
- De huvudsakliga anledningarna till varför besökarna i år valt att semestra i destinationen är: ”För att det är fint”, ”Något utöver det vanliga”, ”Naturen”, ”Lugnt och skönt”, ”Det känns tryggt”, ”Möjligheten att inte behöva trängas”, ”Större ytor att röra sig på”.
- 98 % uppger att de vill återkomma till destinationen i framtiden. Dessutom anser de flesta husbilsbesökare att de är villiga att betala för en ordnad ställplats med en viss nivå av service.
Besöksräknare via WIFI
Destination Läckö-Kinnekulle ansvarar för besöksräknare på två platser i destinationen; i Spikens fiskehamn och i Falkängens hantverksby.
Siffrorna från räknarna visar ett något minskat antal besökare från tidigare år, men upplevelsen från butiksinnehavarna och aktörerna på platserna är att besöken varit mer kvalitativa.
Stor användning av digitala kanaler
Webbsidans användning har ökat med ca 35 %, där vandringsleder, kulturbesöksmål och naturområden ligger i topp men även Lidköpings stadskärna. Nedladdningen av appen Läckö-Kinnekulle har också ökat med ca 140 %.
På grund av pandemin såg destinationen i våras en ökad efterfrågan på deras digitala besöksservice. Därför har de satsat på att förbättra innehållet i kanalerna.
”Vi har bland mycket annat inventerat och paketerat utomhusaktiviteter på ett nytt sätt. Tagit fram mer konkreta reseförslag, skapat portaler för vandring, paddling och cykling på webbsidan. Vi har även lagt in alla vandringsleder i google-kartor och utvecklat fler självguidade turer i appen för att möta efterfrågan från de många förstagångsbesökarna som varit ute och upptäckt vår destination.” Avslutar Anna Ohlin Ek.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Linnéa Gustafsson
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-