-
Värmland har stor potential att attrahera norrmän post-corona
Under sommaren genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland. Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.
Norrmännen förknippar Värmland med positivism, gränshandel, natur, friluftsliv och nära till bra shopping – att det är enkelt att ta en trevlig tur till Värmland. Undersökningen bekräftar att Värmland är mest attraktivt som besöksmål på sommaren, men även på våren.
”En av insikterna vi kan ta med oss och utveckla vidare för att förlänga säsongerna och få fler att stanna längre är att vi kan öka attraktionskraften ytterligare inte minst på hösten. Vintern är mer attraktivt bland yngre målgrupper än äldre, vilket nog kan förklaras av att vi har bra aktiva vinteraktiviteter. Och bland de som svarat på frågan om vad som skulle locka dem till att förlänga sitt gränshandelsbesök har vi fått bekräftat vad vi trodde sedan tidigare; att man vill ha erbjudanden kring hotell-, kultur-, spa- eller stadsupplevelser.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Undersökningen bidrar med kunskap
Gränshandeln från Norge är viktig för Sverige och Värmland, vilket också bekräftas av top of mind-associationer till Värmland. Två av tre av de som besökt Värmland de senaste två åren har uppgett att gränshandel varit syftet vid åtminstone något av besöken.
Viken, Oslo och Innlandet står för 90% av gränshandelsbesöken till Värmland. Det är också här den största kännedomen och kunskapen om Värmland finns.
I undersökningen gavs även en nulägesbild för frågeställningar kring hur pandemin påverkar resebeteendet på kort och lång sikt, men även hur oroliga de norska besökarna är för att besöka Värmland, vilka skillnader mellan kön och åldersgrupper det finns avseende pandemins påverkan.
”Undersökningen bidrar med viktig kunskap för att utveckla länet som besöksmål samtidigt som den ger oss möjlighet att bevaka hur långsiktiga förändrade köp- och resebeteenden kan komma att bli. Vi vet att både handeln och besöksnäringen i Värmland lider oerhört av en stängd gräns. Det måste till en hållbar lösning i gränsfrågan och våra företag måste få det stöd som de behöver. Det är många viktiga arbetsplatser som riskerar att gå förlorade och människor som riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden om vi inte lyckas. Det som är glädjande är den potential som finns i att ytterligare stärka Värmland som destination på lite längre sikt. Här ska vi självklart agera.” Säger Stina Höök (M), ordförande Regionala utvecklingsnämnden.
Värmland ser framåt långsiktigt
Pandemin har hårt påverkat människors möjlighet att besöka varandra, vilket har lett till negativa konsekvenser för besöksnäringen och turismen. Men Visit Värmland ser att det finns ljusglimtar i framtiden. Det finns potential att locka tillbaka befintliga besökare men också att attrahera fler och nya målgrupper till destinationen.
”Det vi behöver göra är att se långsiktigt och vara förberedda när läget normaliseras och gränsöppningen stabiliseras. Undersökningen visar på fortsatt potential för gränshandeln utifrån besök, kännedom och associationer. Vi vet också att norrmännen gillar att bo på hotell, spa och våra herrgårdar. Vi har tidigare kallat det ”handla på väg hem” i vår kommunikation när vi matchar produkter för att förlänga besöket i Värmland i kombination med gränshandel.” Säger Mia Landin.
Norge är en viktig utlandsmarknad
Om det inte vore för pandemin uppger 29 procent av respondenterna att de sannolikt skulle besöka Värmland. Men med risk för karantän minskar sannolika besökare inom två år med 70 procent.
Unga män är den mest sannolika gruppen att besöka Värmland och boende i Oslo tycks inte vara lika känsliga för pandemins effekter som övriga fylken.
”Det är viktigt att poängtera att undersökningen är gjord under juli och mitt i den värsta oron. Undersökningen ger oss bekräftelse på mycket vi redan visste innan, men ger oss även möjlighet att lära mera och fokusera på rätt saker så att vi kan jobbar vidare med att utveckla attraktiva produkter och ta det till en ny nivå när det är läge att göra det. Norge är vår viktiga och närmsta utlandsmarknad och det geografiska läget kommer inte att förändras.” Avslutar Mia Landin.
- Text: Visit Värmland & Isa Mörk
- Foto: Qvistform
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-