-
Stora Turismpriset: Västmanland – Ängsö Fisk
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Västmanland är miljövänliga Ängsö Fisk.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Västmanlands vinnare – Ängsö Fisk
Ängsö Fisk är ett familjeföretag som sedan fem generationer driver yrkesfiske på Ängsö vid Mälaren. Verksamheten är idag ett populärt besöksmål med eget rökeri, gårdsbutik och café i kombination med en unik natur att utforska.
Ängsö Fisk säljer och serverar svenskfångad fisk med hög kvalitet och erbjuder även egenfångad fisk i mån av tillgång. Under sommaren lockar Ängsö Fisk med Fiskafruns Café tiotusentals gäster, vilket ställer höga krav på en genomtänkt logistik och ett välkomnande värdskap.
Ängsö Fisk har på ett innovativt sätt utvecklat verksamheten i år och för framtiden. Sommarens anpassningar i kombination med utbudet av kvalitets- produkter i en naturskön miljö har bidragit till en ökning av gäster med 30 procent från föregående år.
Tryggt värdskap med nöjda gäster
Många gäster vittnar om att Ängsö Fisk blev sommarens vattenhål med stora utomhusområden som gav gästerna möjlighet att sprida ut sig.
Såväl i butiken som i caféet har endast ett sällskap slussats in per gång, medan köerna har organiserats utanför med bland annat markeringar i form av fiskebojer. Gäster i kön har erbjudits låneparaplyn vid regn.
Ett annat exempel är att verksamheten säkerställt tillgång till dricksvatten i utomhusmiljön för att undvika att gäster går in i caféet.
Effektiv arbetsprocess och källsortering
I butiken ställde verksamheten om och expedierade en kund i taget istället för två som tidigare. Medarbetarna fördelade arbetsuppgifterna genom att en tog beställningen och färdigställde den, medan den andra tog betalt. Först när kunden betalade släpptes nästa kund in.
Arbetsprocessen minskade kötiderna med upp emot 50 procent från föregående år.
Två källsorteringsstationer ställdes upp som uppmuntrade gäster att på egen hand sortera avfallet. Omställningen minskade arbetsbelastningen, underlättade logistiken och bidrog samtidigt till att engagera gästerna i en miljöinsats för ett rent besöksmål.
Stort engagemang för bygden
Verksamheten har ett starkt engagemang i en hållbar destinationsutveckling och en levande landsbygd. I spåren av pandemin ser de ett behov av att stärka den inhemska livsmedelsproduktionen för att i större utsträckning kunna vara ett självförsörjande land.
Ängsö Fisk är med sin kunskap och många generationers erfarenheter kring yrkesfiske en viktig aktör för att driva utvecklingsarbetet inom detta område.
Läs om fler Turismprisvinnare här.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Pia Nordlander
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-