-
Nylanserad besöksnäringsstrategi för Hudiksvall
När Hudiksvalls gemensamma besöksnäringsstrategi skulle tas fram beslutade man sig för en inkluderande process ledd av Åreföretaget Future Fridays. Inspiration och fakta varvades med grupparbeten för att ta vara på deltagarnas idéer, breda kompetens och erfarenhet.
– Med passion, delaktighet, fokus och inte minst glädje kommer man långt.
Processer är kul men kan ofta upplevas frustrerande – och det är alldeles för många som genar direkt till ”hur” innan de har koll på ”varför”. Att få processleda 70-talet engagerade aktörer och eldsjälar från näringsliv, politik, föreningsliv och akademi för att tillsammans identifiera känslan för Hudiksvalls gemensamma besöksnäringsstrategi har varit en förmån.Det säger Linda Wasell & Karin Gydemo Grahnlöf från Future Fridays efter att Hudiksvalls nya strategi för besöksnäringen släpptes häromveckan.
Visionen för besöksnäringsstrategin bygger just på en känsla. Genom att identifiera sina styrkor har aktörerna gemensamt arbetat för att hitta sitt ”varför”. I Hudiksvall skapar man minnesvärda upplevelser genom berättelser och aktiviteter som handlar om då- och nutid. Som bygger på den stolthet, glädje, natur och kultur som man har förmånen att vårda för framtida generationer. Myllret av småskaligt entreprenörskap vid kust, stad och landsbygd skapar attraktionskraft året om och väcker en längtan tillbaka för fler minnen vilket landat i visionen: ”Det är ju här jag egentligen vill bo.
I processen med framtagandet av Besöksnäringsstrategin har Future Fridays tillsammans med medverkande aktörer även byggt vidare på en handlingsplan som tydliggör såväl tematiska som geografiska och säsongsspecifika utvecklingsområden.
– Vision, strategiska prioriteringar, mål och handlingsplan arbetades fram tillsammans för att skapa såväl samsyn som delaktighet. På så sätt skapades nya strategiska nätverk och också ägarskap för resultatet, säger Linda & Karin.
I arbetet har man frångått det ofta använda tillvägagångssättet att bygga ett varumärke som ska verka som ett paraply över flera bygder. I Hudiksvall kommer alla bygder och resmål att lyftas och hyllas för sin unikitet genom historik och känsla. Det är delarna som skapar helheten!
– Visit Glada Hudik har verkligen varit öppna för vårt förslag om en inkluderande process som i sig skapar mervärde. Det har byggt engagemang och ägarskap för resultatet och processen i sig har varit minst lika viktig som det slutgiltiga resultatet, avslutar Linda & Karin Future Fridays.
- Text: Future Fridays
- Foto: Visit Glada Hudik
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-