-
Nylanserad besöksnäringsstrategi för Hudiksvall
När Hudiksvalls gemensamma besöksnäringsstrategi skulle tas fram beslutade man sig för en inkluderande process ledd av Åreföretaget Future Fridays. Inspiration och fakta varvades med grupparbeten för att ta vara på deltagarnas idéer, breda kompetens och erfarenhet.
– Med passion, delaktighet, fokus och inte minst glädje kommer man långt.
Processer är kul men kan ofta upplevas frustrerande – och det är alldeles för många som genar direkt till ”hur” innan de har koll på ”varför”. Att få processleda 70-talet engagerade aktörer och eldsjälar från näringsliv, politik, föreningsliv och akademi för att tillsammans identifiera känslan för Hudiksvalls gemensamma besöksnäringsstrategi har varit en förmån.Det säger Linda Wasell & Karin Gydemo Grahnlöf från Future Fridays efter att Hudiksvalls nya strategi för besöksnäringen släpptes häromveckan.
Visionen för besöksnäringsstrategin bygger just på en känsla. Genom att identifiera sina styrkor har aktörerna gemensamt arbetat för att hitta sitt ”varför”. I Hudiksvall skapar man minnesvärda upplevelser genom berättelser och aktiviteter som handlar om då- och nutid. Som bygger på den stolthet, glädje, natur och kultur som man har förmånen att vårda för framtida generationer. Myllret av småskaligt entreprenörskap vid kust, stad och landsbygd skapar attraktionskraft året om och väcker en längtan tillbaka för fler minnen vilket landat i visionen: ”Det är ju här jag egentligen vill bo.
I processen med framtagandet av Besöksnäringsstrategin har Future Fridays tillsammans med medverkande aktörer även byggt vidare på en handlingsplan som tydliggör såväl tematiska som geografiska och säsongsspecifika utvecklingsområden.
– Vision, strategiska prioriteringar, mål och handlingsplan arbetades fram tillsammans för att skapa såväl samsyn som delaktighet. På så sätt skapades nya strategiska nätverk och också ägarskap för resultatet, säger Linda & Karin.
I arbetet har man frångått det ofta använda tillvägagångssättet att bygga ett varumärke som ska verka som ett paraply över flera bygder. I Hudiksvall kommer alla bygder och resmål att lyftas och hyllas för sin unikitet genom historik och känsla. Det är delarna som skapar helheten!
– Visit Glada Hudik har verkligen varit öppna för vårt förslag om en inkluderande process som i sig skapar mervärde. Det har byggt engagemang och ägarskap för resultatet och processen i sig har varit minst lika viktig som det slutgiltiga resultatet, avslutar Linda & Karin Future Fridays.
- Text: Future Fridays
- Foto: Visit Glada Hudik
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-