-
Göteborg & Co lanserar ett nytt verktyg: Gästnattskollen
I våras lanserade Göteborg & Co webbsidan Besöksnäringskollen, där man kan hålla koll på olika besöksnäringsnyckeltal i destinationen Göteborg.
Nu kompletteras den med ett nytt Business Intelligence verktyg Gästnattskollen. En interaktiv sida som samlar statistik från storstadsregionerna, resten av landet samt destinationen Göteborg.
”Det här verktyget ger en aktuell bild av läget för besöksnäringen. Men också möjlighet till djupare analys av utvecklingen på både kort och lång sikt.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Ett flexibelt verktyg
Webbsidan presenterar gästnattsstatistik som berör storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö samt resten av Sverige.
Verktyget är flexibelt och ger möjlighet till användare att själv välja vilken statistik, period eller geografiskt område man vill titta på, eller jämföra med. Det finns samlande data för hela destinationen Göteborg, men också individuell statistik för Göteborgsregionens 13 kommuner.
Statistiken samlas in och publiceras av SCB/Tillväxtverket, med två månaders eftersläpning. Bearbetningen som Göteborg & Co har gjort möjliggör analyser av storstadsregioner, svenska övernattningar och internationella marknader.
Analys: oktober månad
Under oktober sågs en mindre återhämtning av gästnätterna i Göteborgsregionens hotell, stugbyar och vandrarhem. Antalet övernattningar uppgick till 67 % av förra årets nivå. Detta beror på att besökarantalet med övernattning visade en tydlig förbättring jämfört med augusti och september.
Förklaringen ligger delvis i att två extra helgdagar (fredag-lördag) har hamnat på den här månaden vilket generellt sett leder till fler övernattningar när privatturister reser i sällskap på helger. Vardagar domineras av ett lägre antal affärsbesökare. Samtidigt genererade höstlovsveckan nästan dubbelt så många övernattningar i Göteborgsregionen t.o.m. torsdag jämfört med samma dagar veckan innan.
På torsdag införde regeringen skärpta restriktioner som påverkade bokningsläget för resten av veckan och även veckorna därefter.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Gothia Towers/Göteborg & Co
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-