-
Projekt om corona-pandemins effekt på besöksnäringen
Tillväxtverket beviljar åtta projekt för att öka kunskapen om hur turism- och besöksnäringen har påverkats och kan utvecklas i spåren av corona-pandemin. Kunskapen ska snabbt kunna omsättas i affärsmodeller och arbetssätt samt ge konkret lärande i besöksnäringens företag.
Avgörande att vi följer utvecklingen
Tillväxtverket beviljar 4 miljoner kronor i stöd för kunskapsprojekt med inriktning på trendanalys, statistik och indikatorer, förutsättningar för evenemang samt förutsättningar för affärs- och destinationsutveckling.
”Corona-pandemin har fått, och fortsätter att få, mycket stora konsekvenser för turism och besöksnäring, i Sverige och globalt. Det är avgörande att vi följer utvecklingen och bidrar med kunskap om hur näringen kan ställa om och komma igång efter krisen.” Säger Tim Brooks, avdelningschef Företag, Tillväxtverket.
Pandemin har slagit hårt mot branschen och det finns ett stort behov av att ställa om hos företag och tänka nytt för att möta den förändrade efterfrågan.
En nationell kunskapsplattform
Projekten ska bidra till en nationell kunskapsplattform och under projektperioden kommer Tillväxtverket att arrangera öppna seminarier där alla intresserade kan ta del av innehåll och lärande i projekten. Kunskapen ska bidra till att påskynda och göra omställnings- och omstartsarbetet i spåren av corona-pandemin så effektivt som möjligt.
”Vi ser fram emot att aktörer inom hela besöksnäringen kan följa arbetet och dra nytta av den kunskap som utvecklas.” Säger Erika Rosander, ansvarig för utlysningen på Tillväxtverket.
De åtta projekten har valts ut genom utlysningen Turism och besöksnäring – kunskapsutveckling under och efter coronapandemin. Projekten pågår 1-2 år.
Beviljade projekt:
Utveckla och implementera indikatorer för uppföljning av coronaeffekter inom turism och besöksnäring, Bjerking AB, 760 000 kronor.
Corona-pandemins effekter på resande, på kort och lång sikt, Annordia AB, 439 000 kronor.
Sustainable tourism in the new normal, Högskolan Dalarna, 778 000 kronor.
Turism och besöksnäring – kunskapsutveckling under och efter corona-pandemin, Kairos Future, 778 000 kronor.
Resilient destinationsutveckling i spåren av Covid-19, Lunds Universitet, 632 000 kronor.
Ö- och skärgårdsturism under pandemin, Södertörns Högskola, 414 000 kronor.
Framtidens hållbara besöksnäring, Uminova Expression AB, 750 000 kronor.
Framtidens evenemangsturism – konsumenters drivkrafter och behov i pandemins spår, Upplevelseinstitutet i Sverige AB, 375 000 kronor.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Nikola Johnny Mirkovic/Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-