-
Projekt om corona-pandemins effekt på besöksnäringen
Tillväxtverket beviljar åtta projekt för att öka kunskapen om hur turism- och besöksnäringen har påverkats och kan utvecklas i spåren av corona-pandemin. Kunskapen ska snabbt kunna omsättas i affärsmodeller och arbetssätt samt ge konkret lärande i besöksnäringens företag.
Avgörande att vi följer utvecklingen
Tillväxtverket beviljar 4 miljoner kronor i stöd för kunskapsprojekt med inriktning på trendanalys, statistik och indikatorer, förutsättningar för evenemang samt förutsättningar för affärs- och destinationsutveckling.
”Corona-pandemin har fått, och fortsätter att få, mycket stora konsekvenser för turism och besöksnäring, i Sverige och globalt. Det är avgörande att vi följer utvecklingen och bidrar med kunskap om hur näringen kan ställa om och komma igång efter krisen.” Säger Tim Brooks, avdelningschef Företag, Tillväxtverket.
Pandemin har slagit hårt mot branschen och det finns ett stort behov av att ställa om hos företag och tänka nytt för att möta den förändrade efterfrågan.
En nationell kunskapsplattform
Projekten ska bidra till en nationell kunskapsplattform och under projektperioden kommer Tillväxtverket att arrangera öppna seminarier där alla intresserade kan ta del av innehåll och lärande i projekten. Kunskapen ska bidra till att påskynda och göra omställnings- och omstartsarbetet i spåren av corona-pandemin så effektivt som möjligt.
”Vi ser fram emot att aktörer inom hela besöksnäringen kan följa arbetet och dra nytta av den kunskap som utvecklas.” Säger Erika Rosander, ansvarig för utlysningen på Tillväxtverket.
De åtta projekten har valts ut genom utlysningen Turism och besöksnäring – kunskapsutveckling under och efter coronapandemin. Projekten pågår 1-2 år.
Beviljade projekt:
Utveckla och implementera indikatorer för uppföljning av coronaeffekter inom turism och besöksnäring, Bjerking AB, 760 000 kronor.
Corona-pandemins effekter på resande, på kort och lång sikt, Annordia AB, 439 000 kronor.
Sustainable tourism in the new normal, Högskolan Dalarna, 778 000 kronor.
Turism och besöksnäring – kunskapsutveckling under och efter corona-pandemin, Kairos Future, 778 000 kronor.
Resilient destinationsutveckling i spåren av Covid-19, Lunds Universitet, 632 000 kronor.
Ö- och skärgårdsturism under pandemin, Södertörns Högskola, 414 000 kronor.
Framtidens hållbara besöksnäring, Uminova Expression AB, 750 000 kronor.
Framtidens evenemangsturism – konsumenters drivkrafter och behov i pandemins spår, Upplevelseinstitutet i Sverige AB, 375 000 kronor.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Nikola Johnny Mirkovic/Unsplash
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-