-
Salt & Sill tänker om och skapar en annorlunda jul i år
På Klädesholmen har hotellet och restaurangen Salt & Sill tänkt om och skapat en annorlunda jul.
”När pandemi och restriktioner gör det svårt för hotell och restauranger att överleva vintern måste vi tänka nytt. Under utvalda datum kommer man kunna ta del av vår julbordsvandring utomhus. Marschaller leder gästerna till olika stationer på ön med öppna eldar där vi serverar julbordets självklara rätter.” Säger Jonas Espefors, affärsområdeschef på Salt & Sill.
Sittande julbord i år
Som så många andra restauranger och hotell brottas Salt & Sill just nu med frågan om vad man kan erbjuda sina gäster som är säkert och tryggt. Istället för sitt ordinarie julbord med buffé kommer man i år istället att erbjuda sina gäster ett sittande julbord.
”Under fyra olika serveringar blir man serverad några av julbordets självklara delar. Med bordsservering och ett begränsat antal platser i restaurangen kan vi hålla avstånd och undvika kontakter med andra än det sällskapet man besöker oss tillsammans med.” Säger Jonas Espefors.
Ta del av julens smaker utomhus
Men det sittande julbordet blir inte det enda julbordet man serverar. Med hela Klädesholmens hjälp kommer man under utvalda datum klä om ön till vad man själva säger kommer vara ”en riktig julsaga”.
Marschaller ska leda gästerna runt ön på en vandring med olika stationer där man placerat ut julbordets olika rätter. Med hjälp av öppna eldar och sjöbodar kommer gästerna, ett sällskap i taget, kunna ta del av julens smaker utomhus med betryggande avstånd till varandra.
”Responsen och glädjen som gästerna har visat för det här gör att det redan känns som årets mest lyckade upplevelse. Vi går all-in på detta och kommer göra vårt yttersta för att varje gäst ska bära med sig vår julbordsvandring länge i sitt minne.” Säger Jonas Espefors.
Julkorgar och catering
Torbjörn Jernberg är delad kökschef på Salt & Sill och en av huvudpersonerna bakom menyn till julbordsvandringen.
”Vi har fått en fantastisk hjälp av boendes på ön som kommer ställa upp och låna oss sjöbodar. Det känns väldigt inspirerande att få laga julmat och servera det i en helt ny miljö.”
Förutom julbordsvandring och sittande julbord erbjuder Salt & Sill den här vintern julkorgar fyllda med härliga smaker och sitt julbord som catering.
”Det känns skönt att kunna erbjuda våra gäster upplevelser som är anpassade efter tiden vi lever i just nu. Det är med gott samvete som vi bjuder in till att fira jul med oss i år igen.” Säger Jonas Espefors.
- Text: Salt & Sill
- Foto: Salt & Sill
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-