-
13 destinationer samarbetar i studie – visar att evenemangen är saknade
Hur viktiga är evenemangen för en plats? Vilka effekter får det när det inte finns några? I år ställdes nästan alla evenemang in på grund av coronapandemin. Det blev ett bra tillfälle att börja undersöka evenemangens betydelse. Under perioden 2020–2022 genomför Linnéuniversitetet i samarbete med Destination Kalmar en treårig studie tillsammans med tolv andra destinationer runt om i landet.
Initiativet till studien togs av Destination Kalmar, när det stod klart att coronapandemin skulle stoppa nästan alla årets evenemang.
− Kalmar är i vanliga fall en stark evenemangsstad. Vi har flera evenemang som är viktiga reseanledningar och vet att evenemangen innebär stora intäkter till näringslivet. Vi tog kontakt med Linnéuniversitetet för att genomföra en effektmätning. Vad betyder det egentligen för en plats när det inte finns några evenemang, säger Pär Israelsson, evenemangschef, Destination Kalmar.Flera andra städer valde att ansluta sig till studien, som i sommar och höst har genomförts i Kalmar, Borås, Jönköping, Halmstad, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Norrköping, Nyköping, Oskarshamn, Södertälje, Umeå och Växjö. Studien är uppdelad i sex delar och undersöker allt från ekonomiska effekter till vad evenemangen betyder för att invånarna ska trivas och känna stolthet över sin plats. Data har samlats in via enkäter, intervjuer och statistik. Invånare, besökare och näringsidkare i de 13 destinationerna har medverkat.
– Halmstad är i normalt fyllt med evenemang, stora som små, som innehåller musik, idrott och mycket mer. Några av dem är viktiga reseanledningar men också något som uppskattas mycket av invånarna. Evenemangen ger också viktiga intäkter till näringslivet. När erbjudandet om undersökningen kom ville vi vara med, för att se vad det betyder för en plats när alla publika evenemang ställs in, säger Ann Johansson chef för Evenemang och Möten på Destination Halmstad.
Undersökningen leds av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet. Han berättar att resultatet från 2020 blir en viktig grund att jämföra kommande, mer evenemangsrika år med.
– Det är oerhört glädjande att så många destinationer valde att involvera sig i studien. Det gör att vi har en bred databas från ett första år, en period med knappt några evenemang alls. Vi har gemensamt tagit vara på en unik situation att mäta effekter av evenemang i framtiden, säger Hans Wessblad.Stor betydelse för näringslivet
Studien visar att evenemangen har stor betydelse, både för näringslivet och för människorna som bor på platsen. Flera näringsidkare berättar att evenemangen spelar stor roll för deras verksamhet. Hela 55 procent uppger att de anpassar sin verksamhet efter evenemangen och 47 procent menar att de uteblivna evenemangen har påverkat deras verksamhet mycket eller väldigt mycket.
Restriktionerna har naturligtvis slagit extra hårt mot evenemangsarrangörerna, som i genomsnitt har minskat sin omsättning med 63 procent.
– Arrangörerna har i vår undersökning hittills visat prov på en stark överlevnadsförmåga genom att ställa om sin verksamhet. Detta vittnar även resultatet om, där 78 procent av de tillfrågade arrangörerna har lyckats behålla all sin personal. Det bådar gott för återhämtningsförmågan när det blir möjligt att genomföra större evenemang igen, säger Hans Wessblad.
Evenemangen engagerar Kalmars invånare
Resultaten från undersökningen som har genomförts i Kalmar visar att evenemangen är mycket saknade, inte minst bland invånarna. Många av de tillfrågade Kalmarborna säger att de skulle uppskatta ännu fler evenemang i Kalmar när pandemirestriktionerna är över. 20 procent skulle uppskatta fler musikevenemang, 17 procent önskar fler matevenemang och 19 procent skulle vilja ha fler idrottsevenemang i staden. I Halmstad ser 28 procent gärna fler idrottsevenemang, 24 procent skulle uppskatta fler musikevenemang, 16 procent önskar fler matevenemang och resterande är fördelat på teater, konst och dansevenemang.
– Vi ser också att Kalmars invånare är engagerade i evenemangen. Av de 235 invånare som har intervjuats uppger 65 procent att de pratar om Kalmar med stor stolthet. 24 procent berättar också att de någon gång har varit volontär under ett evenemang i Kalmar, säger Mattias Pettersson, Destination Kalmar.
– Av ca 500 invånare som har intervjuats i Halmstad uppger 82 procent att de pratar om Halmstad med stor eller viss stolthet. 20 procent berättar också att de någon gång har varit volontär under ett evenemang i Halmstad vilket är högre än genomsnittet, säger Ann Johansson
Fakta om undersökningen
Studien har genomförts i 13 destinationer runt om i landet och fokuserar på olika så kallade samhällskapital i form av social, humant, kulturellt, finansiellt och politiskt kapital. De som har svarat på undersökningen är besökare, invånare, näringsidkare inom besöksnäringen, evenemangsarrangörer och -producenter, föreningslivet samt även personer ur det lokalpolitiska styret. Sammanlagt har 3 892 besökare, 4 060 invånare och 592 näringsidkare medverkat.
Undersökningen är ett samarbete mellan de 13 destinationerna som deltar och Linnéuniversitetet, med stöd av Region Kalmar län och Kalmar kommun.
- Text: Destination Kalmar/Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-