-
13 destinationer samarbetar i studie – visar att evenemangen är saknade
Hur viktiga är evenemangen för en plats? Vilka effekter får det när det inte finns några? I år ställdes nästan alla evenemang in på grund av coronapandemin. Det blev ett bra tillfälle att börja undersöka evenemangens betydelse. Under perioden 2020–2022 genomför Linnéuniversitetet i samarbete med Destination Kalmar en treårig studie tillsammans med tolv andra destinationer runt om i landet.
Initiativet till studien togs av Destination Kalmar, när det stod klart att coronapandemin skulle stoppa nästan alla årets evenemang.
− Kalmar är i vanliga fall en stark evenemangsstad. Vi har flera evenemang som är viktiga reseanledningar och vet att evenemangen innebär stora intäkter till näringslivet. Vi tog kontakt med Linnéuniversitetet för att genomföra en effektmätning. Vad betyder det egentligen för en plats när det inte finns några evenemang, säger Pär Israelsson, evenemangschef, Destination Kalmar.Flera andra städer valde att ansluta sig till studien, som i sommar och höst har genomförts i Kalmar, Borås, Jönköping, Halmstad, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Norrköping, Nyköping, Oskarshamn, Södertälje, Umeå och Växjö. Studien är uppdelad i sex delar och undersöker allt från ekonomiska effekter till vad evenemangen betyder för att invånarna ska trivas och känna stolthet över sin plats. Data har samlats in via enkäter, intervjuer och statistik. Invånare, besökare och näringsidkare i de 13 destinationerna har medverkat.
– Halmstad är i normalt fyllt med evenemang, stora som små, som innehåller musik, idrott och mycket mer. Några av dem är viktiga reseanledningar men också något som uppskattas mycket av invånarna. Evenemangen ger också viktiga intäkter till näringslivet. När erbjudandet om undersökningen kom ville vi vara med, för att se vad det betyder för en plats när alla publika evenemang ställs in, säger Ann Johansson chef för Evenemang och Möten på Destination Halmstad.
Undersökningen leds av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet. Han berättar att resultatet från 2020 blir en viktig grund att jämföra kommande, mer evenemangsrika år med.
– Det är oerhört glädjande att så många destinationer valde att involvera sig i studien. Det gör att vi har en bred databas från ett första år, en period med knappt några evenemang alls. Vi har gemensamt tagit vara på en unik situation att mäta effekter av evenemang i framtiden, säger Hans Wessblad.Stor betydelse för näringslivet
Studien visar att evenemangen har stor betydelse, både för näringslivet och för människorna som bor på platsen. Flera näringsidkare berättar att evenemangen spelar stor roll för deras verksamhet. Hela 55 procent uppger att de anpassar sin verksamhet efter evenemangen och 47 procent menar att de uteblivna evenemangen har påverkat deras verksamhet mycket eller väldigt mycket.
Restriktionerna har naturligtvis slagit extra hårt mot evenemangsarrangörerna, som i genomsnitt har minskat sin omsättning med 63 procent.
– Arrangörerna har i vår undersökning hittills visat prov på en stark överlevnadsförmåga genom att ställa om sin verksamhet. Detta vittnar även resultatet om, där 78 procent av de tillfrågade arrangörerna har lyckats behålla all sin personal. Det bådar gott för återhämtningsförmågan när det blir möjligt att genomföra större evenemang igen, säger Hans Wessblad.
Evenemangen engagerar Kalmars invånare
Resultaten från undersökningen som har genomförts i Kalmar visar att evenemangen är mycket saknade, inte minst bland invånarna. Många av de tillfrågade Kalmarborna säger att de skulle uppskatta ännu fler evenemang i Kalmar när pandemirestriktionerna är över. 20 procent skulle uppskatta fler musikevenemang, 17 procent önskar fler matevenemang och 19 procent skulle vilja ha fler idrottsevenemang i staden. I Halmstad ser 28 procent gärna fler idrottsevenemang, 24 procent skulle uppskatta fler musikevenemang, 16 procent önskar fler matevenemang och resterande är fördelat på teater, konst och dansevenemang.
– Vi ser också att Kalmars invånare är engagerade i evenemangen. Av de 235 invånare som har intervjuats uppger 65 procent att de pratar om Kalmar med stor stolthet. 24 procent berättar också att de någon gång har varit volontär under ett evenemang i Kalmar, säger Mattias Pettersson, Destination Kalmar.
– Av ca 500 invånare som har intervjuats i Halmstad uppger 82 procent att de pratar om Halmstad med stor eller viss stolthet. 20 procent berättar också att de någon gång har varit volontär under ett evenemang i Halmstad vilket är högre än genomsnittet, säger Ann Johansson
Fakta om undersökningen
Studien har genomförts i 13 destinationer runt om i landet och fokuserar på olika så kallade samhällskapital i form av social, humant, kulturellt, finansiellt och politiskt kapital. De som har svarat på undersökningen är besökare, invånare, näringsidkare inom besöksnäringen, evenemangsarrangörer och -producenter, föreningslivet samt även personer ur det lokalpolitiska styret. Sammanlagt har 3 892 besökare, 4 060 invånare och 592 näringsidkare medverkat.
Undersökningen är ett samarbete mellan de 13 destinationerna som deltar och Linnéuniversitetet, med stöd av Region Kalmar län och Kalmar kommun.
- Text: Destination Kalmar/Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-