-
Ny kunskapsutveckling i Umeå i spåren av Coronapandemin
Den 1 februari sjösätter företagsinkubatorn eXpression Umeå ett nytt projekt som handlar om att öka kunskaper för företag inom besöks- och upplevelsenäringar med inslag av handel.
Mot bakgrund av affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab delas nu viktiga erfarenheter av att snabbt tvingas ställa om affärsmodeller och kommunikationsstrategier för att möta de stora förändringar som Coronapandemin medför.
”Tack vare projektet kan vi erbjuda fler företag stöd i arbetet med att hantera den kris vi befinner oss i”. Säger Annakarin Nyberg vid eXpression Umeå.
Syftet är att dela erfarenheter och kunskaper
Coronapandemin har påverkat många näringar hårt och tillsammans med handeln är besöks- och upplevelsenäringarna särskilt drabbade.
Projektet ”Framtidens hållbara besöksnäring” utgår från erfarenheter av att arbeta med bolag inom besöksnäring och upplevelseindustri med inslag av handel. Syftet är att dela erfarenheter och kunskaper vidare.
”Satsningen ger oss nya möjligheter att arbeta med affärsutvecklingsstöd i branscher där det i vissa fall handlar om livsverk som riskerar att raseras. En viktig utgångpunkt är också att arbeta tillsammans med andra intressenter och organisationer som verkar för att stödja denna hårt ansatta näring”. Menar Annakarin Nyberg, programansvarig för Fututre Retail Lab vid eXpression Umeå.
Samtal och kunskapshöjande föreläsningar
Företagen arbetar just nu hårt för att digitalt ställa om. Samt anpassa sig efter förändrade konsumtionsbeteenden och hantera förändrade marknader och målgrupper.
En viktig del i arbetet med projektet utgörs av att dela kunskap och erfarenhet kring dessa omställningar. Detta sker genom publika digitala samtal och kunskapshöjande föreläsningar.
Syftet är att nå hela upptagningsområdet från Örnsköldsvik i söder till Luleå i norr. Dessutom kommer ett pedagogiskt material skapas med frågeställningar för organisationer och intressenter inom näringarna att arbeta med vid egna träffar och workshops.
”Den situation vi just nu befinner oss i ställer krav på oss som arbetar med utveckling av handels- och besöksindustrin att samarbeta och se möjligheter. Mitt i denna branschomvandling finns det företag som lyckats ställa om, och i den processen dragit viktiga lärdomar. Vi vinner alla på att sprida den kunskapen vidare och bidra till att den kommer till användning”. Säger Mona Lidén, centrumledare för gallerian Utopia och ledamot i Visit Umeås styrelse.
Projektet finansieras med stöd av nationella medel från Tillväxtverket och kommer pågå mellan den 1 februari 2021och 31 december 2022.
- Text: eXpression Umeå
- Foto: eXpression Umeå
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-