-
Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
Med en titt i backspegeln kan vi sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där Hertz fick parera en pandemi och dess följdeffekter. En minskad flotta med en fluktuerande efterfrågan på hyrbilar har gett mindre omsättning men erfarenheter man sent kommer att glömma.
Hertz Long Term såg en ökning
När pandemin slog till hårt i Sverige i mars agerande Hertz, likt andra aktörer, med att dra ner på bilflottan. Totalt sett minskade antalet bilar med 20%.
De råd och restriktioner som förmedlades under året av Folkhälsomyndigheten har haft stor påverkan på efterfrågan på Hertz produkter och tjänster.
”När jag nu ska försöka sammanfatta detta märkliga år är det mycket som vi kan dra lärdom av. Våra kontor i anslutning till flygplatserna har tappat mest. Men flera av våra citykontor har haft minst lika hög beläggning som 2019. Vi kan dra slutsatsen att våra kunder uppskattat våra produkter i tider som dessa där social distansering varit ett ledord och man har kunnat boka online, hämtat ut bilen i våra self-serviceautomater och också behållit bilen i genomsnitt 20% mer än andra år. En av våra mest populära produkter under året har varit Hertz Long Term. Där vi sett en 10% ökning trots en annars nedåtgående marknad.” Säger Hertz Sveriges VD, Mattias Wäne.
En succesivt ökad efterfrågan
Under året har Hertz Sverige aktiverat sitt partnerskap med Svenska Röda Korset och bistått med bilar i arbetet mot Covid-19. Samtidigt har man stöttat flera andra ideella initiativ med gratis bilar, däribland WeFightCovid.
”Omsättningsmässigt när vi nu summerar året har vi tappat ca 20% jämfört med rekordåret 2019. Dock har vi under hösten sett en succesivt ökad efterfrågan på våra produkter och fyllt på med fler bilar i flottan. Glädjande är att vi inte bara lyckats behålla vår position som nummer ett inom branschen, utan även ökat vår marknadsandel och förstärkt vår position på marknaden. Priser som The Swedish Brand Award och Grand Travel Award för bästa biluthyrning 2020 är speciella ljusglimtar under året.” Säger Mattias.
Behövt se över organisationen
Som en direkt följd av pandemin har företaget också behövt se över organisationen. Hertz Sales Center flyttades från Arvidsjaur till Göteborg. Det slogs ihop med Customer Care Center med syftet att samla och därmed förstärka den mycket viktiga kundbemötande verksamheten.
Huvudkontoret och resterande funktioner förblir i Stockholm. Hertz varslade under året 70 personer men har totalt endast behövt säga upp ett 40-tal.
”Hösten har utvecklat sig positivt. Jul – och nyårshelgerna har i stort sett varit uppe på samma nivåer som föregående år. Även om det varit ett år där vi har behövt parera de utmaningar som vi och resten av världen ställts inför håller vi hela tiden blicken på horisonten och tittar framåt. Vi jobbar med många spännande projekt som kommer att lanseras under 2021 med syfte att digitalisera och förenkla för våra medarbetare och kunder. Trots ett turbulent år ser vi en förbättrad kundnöjdhet och fler återkommande kunder. Nu sätter vi vårt hopp till att det vaccinationsprogram som rullas ut i samhället ska få världen att återgå till en mer normal tillvaro och ser med spänning fram emot 2021.” Avslutar Mattias Wäne.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Hertz Sverige
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-