-
Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
Med en titt i backspegeln kan vi sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där Hertz fick parera en pandemi och dess följdeffekter. En minskad flotta med en fluktuerande efterfrågan på hyrbilar har gett mindre omsättning men erfarenheter man sent kommer att glömma.
Hertz Long Term såg en ökning
När pandemin slog till hårt i Sverige i mars agerande Hertz, likt andra aktörer, med att dra ner på bilflottan. Totalt sett minskade antalet bilar med 20%.
De råd och restriktioner som förmedlades under året av Folkhälsomyndigheten har haft stor påverkan på efterfrågan på Hertz produkter och tjänster.
”När jag nu ska försöka sammanfatta detta märkliga år är det mycket som vi kan dra lärdom av. Våra kontor i anslutning till flygplatserna har tappat mest. Men flera av våra citykontor har haft minst lika hög beläggning som 2019. Vi kan dra slutsatsen att våra kunder uppskattat våra produkter i tider som dessa där social distansering varit ett ledord och man har kunnat boka online, hämtat ut bilen i våra self-serviceautomater och också behållit bilen i genomsnitt 20% mer än andra år. En av våra mest populära produkter under året har varit Hertz Long Term. Där vi sett en 10% ökning trots en annars nedåtgående marknad.” Säger Hertz Sveriges VD, Mattias Wäne.
En succesivt ökad efterfrågan
Under året har Hertz Sverige aktiverat sitt partnerskap med Svenska Röda Korset och bistått med bilar i arbetet mot Covid-19. Samtidigt har man stöttat flera andra ideella initiativ med gratis bilar, däribland WeFightCovid.
”Omsättningsmässigt när vi nu summerar året har vi tappat ca 20% jämfört med rekordåret 2019. Dock har vi under hösten sett en succesivt ökad efterfrågan på våra produkter och fyllt på med fler bilar i flottan. Glädjande är att vi inte bara lyckats behålla vår position som nummer ett inom branschen, utan även ökat vår marknadsandel och förstärkt vår position på marknaden. Priser som The Swedish Brand Award och Grand Travel Award för bästa biluthyrning 2020 är speciella ljusglimtar under året.” Säger Mattias.
Behövt se över organisationen
Som en direkt följd av pandemin har företaget också behövt se över organisationen. Hertz Sales Center flyttades från Arvidsjaur till Göteborg. Det slogs ihop med Customer Care Center med syftet att samla och därmed förstärka den mycket viktiga kundbemötande verksamheten.
Huvudkontoret och resterande funktioner förblir i Stockholm. Hertz varslade under året 70 personer men har totalt endast behövt säga upp ett 40-tal.
”Hösten har utvecklat sig positivt. Jul – och nyårshelgerna har i stort sett varit uppe på samma nivåer som föregående år. Även om det varit ett år där vi har behövt parera de utmaningar som vi och resten av världen ställts inför håller vi hela tiden blicken på horisonten och tittar framåt. Vi jobbar med många spännande projekt som kommer att lanseras under 2021 med syfte att digitalisera och förenkla för våra medarbetare och kunder. Trots ett turbulent år ser vi en förbättrad kundnöjdhet och fler återkommande kunder. Nu sätter vi vårt hopp till att det vaccinationsprogram som rullas ut i samhället ska få världen att återgå till en mer normal tillvaro och ser med spänning fram emot 2021.” Avslutar Mattias Wäne.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Hertz Sverige
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-