-
Halv miljard i förlust när Liseberg summerar 2020
Näringsförbudet som drabbade de svenska nöjesparkerna 2020 blev ett våldsamt slag mot Lisebergs ekonomi. När året summeras är det med en omsättningsförlust på 1,26 miljarder kronor och ett negativt resultat på över en halv miljard.
Det mörkaste året i Lisebergs historia
2020 blev det mörkaste året i Lisebergs 97-åriga historia. Nöjesparken gavs aldrig tillstånd att öppna och hotellverksamheten stängdes ner i början juli. Premiären av Mamma Mia the Party på Rondo blev uppskjuten på obestämd tid – och den enda av Lisebergs verksamheter som höll öppet hela 2020 var campinganläggningen Lisebergsbyn.
De stängda anläggningarna resulterade i en omsättningsförlust på 1,26 miljard och ett resultat före skatt på -552 mkr, inklusive extraordinära avskrivningar på 93 mkr (kopplat till genomförandet av Lisebergs Jubileumsprojekt samt byggnationen av Volvos besökscenter söder om parken).
Koncernens egna kapital sjunker från 1283 mkr till 843 mkr och soliditeten minskar från 60 procent till 34 procent.
“2020 har varit ett extremt mörkt år. De svenska nöjesparkerna var först i Europa med att ta fram en pandemiplan för en säker öppning och vi stod redo att öppna Liseberg med anpassningar till den rådande situationen, men fick inget gehör från myndighetshåll.” Säger Andreas Andersen, VD på Liseberg.
Åtgärderna har inte varit tillräckligt
Under året har Liseberg tvingats vidta drastiska åtgärder för att hantera pandemins konsekvenser. Flera omfattande sparpaket har rullats ut över organisationen och ca 120 av parkens fasta personalstyrka har varslats om uppsägning. Men även om åtgärderna till viss del lindrat fallet så har det inte varit tillräckligt.
“Det är inte möjligt att parera en omsättningsförlust på närmare 97 procent.” Fortsätter Andreas.
Den ekonomiska kompensation som nöjesparkerna erbjudits i form av stödpaket från regeringen har heller inte förslagit. Bolaget har fått 17 mkr i omställningsstöd samt 29 mkr i permitteringsstöd, vilket utgör 8 procent av förlusten. Istället är det nu bolagets egna finanser som får parera rekordförlusten.
“Liseberg kommer ta sig genom krisen. Bolaget har en i grunden stark finansiell ställning, men det är olyckligt att en trubbig lagstiftning och icke-fungerande stödåtgärder får så stora konsekvenser, inte bara för Liseberg, utan för en hel bransch.” Säger Christer Holmgren, ordförande i Lisebergs styrelse.
Osäker situation för nöjesparkerna
Inför 2021 är situationen ännu osäker för nöjesparkerna. Men en ny pandemilagstiftning och nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten har tänt hoppet om en öppning.
“De nya regleringarna kommer sannolikt att möjliggöra en ansvarsfull öppning av Liseberg senare i år. Men när det gäller 2020 är det ”too-little-too-late”.” Avslutar Andreas Andersen.
- Text: Liseberg AB
- Foto: Liseberg AB
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-