-
Placebrander växer – Välkommen Sofie och Madeleine
Placebrander växer och har nu rekryterat två duktiga platsstrateger och projektledare. Sofie Gunnarsson och Madeleine Norum.
Företaget är nu ett team om sex medarbetare som jobbar remote från olika platser i Sverige med att sprida inspiration och kunskap om platsvarumärke, platsmarknadsföring och platsutveckling via utbildningar och konsulttjänster.
Sofie Gunnarsson – Gillar att hålla I trådar
Sofie Gunnarsson är en flitig projektledare och platsutvecklare baserad i Oskarshamn. Hennes hjärta klappar extra hårt för att göra lokal nytta.
År 2005 startade Sofie företag och arbetade med kommuner och utbildningsorganisationer som uppdragsgivare. En av dem var bland annat den internationella organisationen Union of the Baltic Cities. Hon har även arbetat med platsutveckling för Attraktiva Oskarshamn.
Just nu arbetar Sofie med intervjuer med kommunala representanter och näringslivsrepresentanter. Samt med research inför kommande projekt. Hon trivs bra i Placebranderkontexten.
“Att få känna glädjen hos människor när platsutvecklingen sätter igång positiva spiraler och känslan av att platserna vi arbetar med har nytta av strategierna vi plockar fram. Jag blir så nöjd då, ojojoj, vad jag tycker det är gött! Det gör mig glad ända in i själen.” Berättar Sofie Gunnarsson.
Tre tips från Sofie till dig som vill arbeta med att utveckla en plats:
♦ Människorna på platsen är oerhört viktiga.
Lär känna människorna med extra stort hjärta för platsen. Du får en viktig nyckel när du hittar vad det är de älskar och vad som gör dem till så goda ambassadörer.♦ Satsa på researchen som gör att du lär känna din plats på djupet.
Ta reda på både vad andra säger om platsen och vad det är ni som arbetar med den vill säga. Ta reda på allt du kan.♦ Var lite modig, våga snubbla lite!
Kommuner ser ofta ganska lika ut och har ganska lika tillväxtstrategier. Våga testa, snubbla och vara lite modig. Det gör att ni lär er mer.Madeleine Norum – Tror på att kommunicera på ett enkelt sätt
Madeleine Norum har sin bas i Karlstad och har en bakgrund som VD, turistchef och projektledare. Hon är en mycket duktig processledare och brinner för platsutveckling.
Madeleine har arbetat som process- och projektledare i 20 år. Hon har en bred erfarenhet med såväl uppdrag att utveckla Stockholms skärgård till marknadsföringsuppdrag för att få folk att flytta till Värmland samt en rad analys- och utredningsuppdrag.
“Jag tycker det är spännande med processer där många människor är med och bidrar till något gemensamt. Att många personer är med och tar ägandeskapet i en process och att se det ta fart ger mig drivkraft.” Säger Madeleine Norum.
Just nu arbetar även Madeleine i uppdrag inom eget företag. Bland annat med att utveckla en cykelled runt Vänern. Hon berättar att arbetet är en rolig process som involverar 13 kommuner, flera turistorganisationer, Trafikverket och många tjänstepersoner och politiker.
Madeleines tre tips till dig som arbetar med platsutveckling:
♦ Lokal förankring är superviktig.
♦ Satsa på aktivt ägandeskap.
♦ Få med dig Politiken.
- Text: Placebrander & Isa Mörk
- Foto: Placebrander
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-