-
United Camping förvärvar en del av aktierna i Grönklittsgruppen
United Camping-koncernen förvärvar 39,7 procent av aktierna i Grönklittsgruppen AB (publ). Med detta befäster United Camping-koncernen (First Camp) sin ledande position inom svensk besöksnäring, med stora tillväxtambitioner framöver.
”Grönklittsgruppen är en fin och välskött verksamhet som vi ser mycket utvecklingspotential i, både i skiing & outdoor och camping. Avsikten med vårt ägande är att bidra på bästa sätt till att utveckla Grönklittsgruppen och arbeta för att långsiktigt stärka den lokala verksamheten genom investeringar.” Berättar Karl Svozilik, United Camping-koncernens styrelseordförande.
En bra lösning för alla involverade
United Camping-koncernen bedriver campingverksamhet under varumärket First Camp och har idag 45 destinationer i Sverige och Danmark.
Grönklittsgruppen driver en skiing & outdoor-del genom skidanläggningarna i Orsa-Grönklitt och Tänndalen samt Orsa rovdjurspark, och har även nio campingar i Sverige.
Tillsammans omsatte båda bolagen drygt 750 miljoner kronor i 2020.
Nu förvärvar United Camping-koncernen, genom dotterbolaget United Camping Bidco AB, 39,7 procent av aktierna i Grönklittsgruppen AB (publ). Säljare är Inlandsinnovation AB, Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB, Ekonord Invest AB och Orsa Besparingsskog.
”Som representant för säljargruppen bedömer vi att detta är en bra lösning för både våra ägare och för Grönklittsgruppen. United Camping-koncernen är en ansvarsfull och seriös aktör. Som uttryckligen avser att utveckla och investera i verksamheten.” Säger Jörgen Larsson, VD för Inlandsinnovation.
Ser stor potential i att göra investeringar
Både United Camping-koncernens VD Johan Söör, och Grönklittgruppens VD Mari Tara ser positivt på affären:
”Bolaget har många fina anläggningar och vi är mycket nöjda med att United Camping-koncernen nu blir huvudägare i bolaget. First Camp har välutvecklade försäljningskanaler och vi tror det finns flera spännande samarbeten mellan First Camp och Grönklittsgruppen som kan bidra till att ännu fler gäster hittar till båda bolagens fina anläggningar. De senaste fyra åren har vi investerat cirka 300 miljoner kronor i att bygga ut och förbättra våra campingar i First Camp, med framgångsrikt resultat. Vi ser stor potential att göra investeringar även inom Grönklittsgruppen.” Säger Johan Söör.
”Jag välkomnar United Camping-koncernen som ny huvudägare i Grönklittsgruppen, och hoppas att detta kan bli en katalysator för att fånga all den utvecklingspotential som finns i både vår skiing & outdoor- och camping-del.” Fyller Mari Tara i.
Affären är villkorad av Konkurrensverkets godkännande, vilket väntas erhållas under april 2021.
Efter att affären är genomförd avser United Camping-koncernen, att tillsammans med styrelse, VD och övriga intressenter i Grönklittsgruppen, utvärdera hur de kan ges bästa möjligheter att kraftfullt utveckla hela verksamheten.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp & Grönklittsgruppen
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-