-
”Östergötland måste upplevas” ett nytt marknadsföringskoncept
Nu lanserar Visit Östergötland det nya marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas” som ska skapa en röd tråd i landskapets marknadsföring.
I regionen finns ett potpurri av platser som skapar minnen att återvända till resten av livet men tyvärr vet inte alla om det. Och det knepiga är att det aldrig går att förmedla med foto och text exakt hur fantastisk en plats är till någon som inte varit där själv.
Därför ser destinationen ingen annan väg än att försöka vända sitt knepigaste problem till ett unikt angreppssätt: Östergötland måste upplevas.
Ett samarbete
Först ut blir två kampanjer, en som bygger på tre filmer samt en kampanj där fyra illustrationer symboliserar delar av Östergötlands fantastiska utbud.
Syftet med konceptet och kampanjerna är att väcka nyfikenhet och plantera ett östgötskt sädeskorn i bakhuvudet på den som ser dem. Det är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklam.
Illustrationer
Till vårens kampanj fokuserar destinationen på fyra olika illustrationer skapade av Mikael Eriksson. Varje illustration utgår från en plats i Östergötland som också representerar ett visst tema, till exempel skärgårdsromantik eller barnäventyr.
Ett manér inspirerat av handmålade filmaffischer har valts för att förstärka den emotionella kopplingen till resmålet och understryka att det handlar om en person – vår huvudrollsinnehavares, upplevelse.
Illustrationerna kommer bland annat att synas på annonstavlor i Stockholms lokaltrafik under vecka 11 och 12 och i sociala medier.
Kampanjfilmer
De inledande kampanjfilmerna ska väcka nyfikenhet och tar avstamp i konceptets grundtes – Östergötland kan inte återberättas, det måste upplevas. Filmerna kommer bl.a. att visas på TV4 under vecka 11 och vecka 12 och samtidigt på Youtube.
Vad är det med Östergötland som skapar det där skimret i blicken, det saliga grinet och pulsen i öronen? Svårt att förklara, eller helt omöjligt. Östergötland måste upplevas.
För dig som inte råkar ha ett laboratorium i garaget. Låt dig förföras av Östergötland på nära håll istället.
Ingen älvprins i världen kan göra Östergötland rättvisa med sin lovsång. Det är nog bättre att du kommer hit och ser själv.
Till konceptet finns en manual för de aktörer som vill haka på och lyfta sina egna besöksmål.
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Visit Östergötland
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-