-
Aktörer i Finnskogen ska få hjälp att positionera sig inom besöksnäringen
Tillväxtverket har beviljat Visit Värmland ett nytt projekt i utlysningen ”Stärka affärs- och produktutveckling i företag inom destinationer”. Projektet pågår t.o.m. 2022-04-30.
Stärkt affärsutveckling i Finnskogen syftar primärt till att ge små och medelstora företag, Finngårdar och hembygdsföreningar som verkar på Finnskogen möjligheten att med marknadsstyrd affärs- och produktutveckling möta upp och matcha de förändringar som skett inom besöksnäringen. Finnskogen består av gles- och landsbygd, där turismnäringen är viktig och bidrar till platsens attraktionskraft. Finnskogen har också ett tydligt kärnvärde i sitt natur- och kulturarv, vilket är en stor outnyttjad resurs och tillgång.
– Det har gjorts en inventering som påvisar att det behövs en ökad samverkan mellan aktörer och förädling av produkter för att möta upp efterfrågan och nya målgrupper, skapa bättre lönsamhet samt bilda innovativa, produktiva nätverk för en hållbar och lönsam besöksnäring i området, säger Mia Landin vd Visit Värmland.
De aktörer som verkar i Finnskogen bygger mycket på småskalighet och mångfald med en drivkraft som ofta baseras på en åldrande generations ideella kraft, både kring entreprenörskap med även som förvaltare av områdets kulturarv.
– Det ska skapas ett gynnsamt underlag för entreprenörskap, nyrekrytering av medlemmar och stärkta möjligheter att föra kulturarvet vidare. Det handlar om att ställa om mot en ny marknad genom att förädla befintliga produkter eller skapa nya. Ett arbete som i mångt och mycket bygger på en tydlig samverkan inom näringen, men även mellan de offentliga aktörerna i form av Torsby, Sunne, Arvika, Eda och Årjäng kommun. Resultatet i projektet kommer på sikt hela Värmland till godo, säger Mia Landin.
– Det är med glädje vi ser ett ökat intresse för Finnskogen och dess stora kulturarv. Torsby kommun ser med stort intresse fram emot att få följa och delta i detta projekt, säger Eva Larsson, näringslivschef Torsby kommun samt ordförande i föreningen Finnskogen Natur & Kulturpark. Genom att arbeta med den offentliga och privata sektorn tillsammans med ideella organisationer är vår förhoppning att projektet kommer tillgängliggöra att resurser används på ett effektivare sätt och stärka Finnskogens affärsverksamheter och attraktion.
Paketering, produkt- och affärsutveckling krävs för att områdets aktörer skall positionera sig inom besöksnäringen och att skapa en naturlig, produktiv kedjeeffekt för de som verkar där. Det handlar inte om att bara öka antalet besökare i volym utan att förädla kärnvärdet i produkterna och skapa ett högre och hållbart värde på de upplevelser man tar fram.
Mer från Visit Värmland på Turismnytt
- Text: Visit Värmland
- Foto: Torsby Finnskogscentrum
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-