-
Aktörer i Finnskogen ska få hjälp att positionera sig inom besöksnäringen
Tillväxtverket har beviljat Visit Värmland ett nytt projekt i utlysningen ”Stärka affärs- och produktutveckling i företag inom destinationer”. Projektet pågår t.o.m. 2022-04-30.
Stärkt affärsutveckling i Finnskogen syftar primärt till att ge små och medelstora företag, Finngårdar och hembygdsföreningar som verkar på Finnskogen möjligheten att med marknadsstyrd affärs- och produktutveckling möta upp och matcha de förändringar som skett inom besöksnäringen. Finnskogen består av gles- och landsbygd, där turismnäringen är viktig och bidrar till platsens attraktionskraft. Finnskogen har också ett tydligt kärnvärde i sitt natur- och kulturarv, vilket är en stor outnyttjad resurs och tillgång.
– Det har gjorts en inventering som påvisar att det behövs en ökad samverkan mellan aktörer och förädling av produkter för att möta upp efterfrågan och nya målgrupper, skapa bättre lönsamhet samt bilda innovativa, produktiva nätverk för en hållbar och lönsam besöksnäring i området, säger Mia Landin vd Visit Värmland.
De aktörer som verkar i Finnskogen bygger mycket på småskalighet och mångfald med en drivkraft som ofta baseras på en åldrande generations ideella kraft, både kring entreprenörskap med även som förvaltare av områdets kulturarv.
– Det ska skapas ett gynnsamt underlag för entreprenörskap, nyrekrytering av medlemmar och stärkta möjligheter att föra kulturarvet vidare. Det handlar om att ställa om mot en ny marknad genom att förädla befintliga produkter eller skapa nya. Ett arbete som i mångt och mycket bygger på en tydlig samverkan inom näringen, men även mellan de offentliga aktörerna i form av Torsby, Sunne, Arvika, Eda och Årjäng kommun. Resultatet i projektet kommer på sikt hela Värmland till godo, säger Mia Landin.
– Det är med glädje vi ser ett ökat intresse för Finnskogen och dess stora kulturarv. Torsby kommun ser med stort intresse fram emot att få följa och delta i detta projekt, säger Eva Larsson, näringslivschef Torsby kommun samt ordförande i föreningen Finnskogen Natur & Kulturpark. Genom att arbeta med den offentliga och privata sektorn tillsammans med ideella organisationer är vår förhoppning att projektet kommer tillgängliggöra att resurser används på ett effektivare sätt och stärka Finnskogens affärsverksamheter och attraktion.
Paketering, produkt- och affärsutveckling krävs för att områdets aktörer skall positionera sig inom besöksnäringen och att skapa en naturlig, produktiv kedjeeffekt för de som verkar där. Det handlar inte om att bara öka antalet besökare i volym utan att förädla kärnvärdet i produkterna och skapa ett högre och hållbart värde på de upplevelser man tar fram.
Mer från Visit Värmland på Turismnytt
- Text: Visit Värmland
- Foto: Torsby Finnskogscentrum
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-