-
Mobilfilm blir proffsfilm med svenska appen Clipsk
Erbjudande till alla läsare av Turismnytt längst ner i artikeln!
Sveriges största kurs i professionell mobilfilmsproduktion Filma med mobilen har genomförts av tusentals kommunikatörer i privat och offentlig sektor.
– Det har varit fantastiskt att följa utvecklingen på svenska arbetsplatser där man gjort en radikal förflyttning från att ha köpt in byråfilmer vid några få tillfällen per år till att dagligen producera relevanta proffsfilmer med mobiltelefonen, säger Helena Brunkman, kursledare och skapare av grafikappen Clipsk.Och det var på kurserna som idén om Clipsk föddes.
– Vi fick ständigt frågan om hur man enkelt kunde lägga sin egen grafiska profil på mobilfilm, men även lägga undertext och att ”blurra” personer som kommit med av misstag. Vi trodde självklart att en sådan app redan fanns men upptäckte snart att så inte var fallet.Tillsammans med hundratals kommunikatörer, spjutspetskompetens inom UX-design och kodning så skapades Clipsk – en app som erbjuder exakt de funktioner man behöver för att skapa professionell film med mobilen.
– Idag används den på hundratals arbetsplatser runt om i Sverige, t ex ca 60 kommuner, nästan alla universitet, många museum, massor av myndigheter och självklart privata bolag.
Idag är Clipsk en grafikapp med redan i början av sommaren uppdateras den så att man även får en komplett redigering av ljud, film och bild. Då är Clipsk allt du behöver för att göra reklamfilm i mobilen.
Kort om Clipsk
Den har fem funktioner och är mycket enkel att använda – allt bestämt av målgruppen.
Företagets mapp – Clipsk kan man skräddarsy med egna färger, typsnitt, loggor, ikoner osv.
Text – lägg text i rätt typsnitt var som helst i bild. Texterna har animationer från TV.
Undertext – Undertexta på världens alla språk. Skriv in texten eller tala in den med Siri.
Bild – lägg in stillbilder på film, ett vanligt grepp idag.
Former – i formbiblioteket finns grafikelement som kan färgas in i företagets egna färger
Blur – Dölj misstagen eller blurra hela bilden för bättre kontrast till andra element.Om Helena och Mats som har utvecklat appen
Helena Brunkman och Mats Strömqvist har ägnat hela sina yrkesliv åt den rörliga bilden. Från nyhetsjournalistik och underhållning i TV-världen till livestreamingar och filmproduktion för sociala medier, till att idag helt fokusera på utvecklingen av den enklaste filmen av alla – mobilfilmen.
Exklusivt erbjudande för Turismnytts läsare
Fram till sista maj får ni 20 procents rabatt
Innehåll:
Fem användarlicenser för Ipad och/eller Iphone
Clipsk Studio
Enkla tutorials för alla funktioner.
Pris 6000 kr/år (ord pris 7 500 kr)Kontakta Helena på Clipsk för att ta del av erbjudandet – mail:[email protected]
- Text: Rallarsving
- Foto: Rallarsving
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-