-
Stora tapp för turismen i Dalarna – men även nya möjligheter
Pandemin har fått stora konsekvenser för turismen i Dalarna, visar ny statistik från Visit Dalarna. 900 arbetstillfällen försvann under 2020 – fler än riksgenomsnittet – liksom hundratals miljoner i förlorade intäkter.
Dock kan pandemins erfarenheter ge regionen stora fördelar när resandet återigen ökar. Besökarnas nya beteenden gör Dalarna till en än mer attraktiv destination.
Har förlorat 15 % av arbetstillfällena i besöksnäringen
År 2020 var ett omvälvande år för turismen, när pandemin slog till och förändrade allt. Turism är beroende av förflyttning och när denna begränsas för att minska smittspridningen drabbas branscher som lever av turism hårt.
En ny undersökning som konsultföretaget Resurs genomfört på uppdrag av Visit Dalarna kan nu redovisa effekterna på turistnäringen i regionen under 2020.
“Minskningen är förståelig med tanke på allt som hände förra året. Försvunna arbetstillfällen och många krisande företag är påtagligt negativa konsekvenser. Dalarna har förlorat hela 15 % eller 900 av arbetstillfällena i besöksnäringen, vilket är mer än Sverige som helhet där tappet uppgår till ca 10 %. Tappet av besökare innebär också tappade skatteintäkter, där regionens och kommunernas skatteintäkter från besöksnäringen minskat med 131 miljoner kronor och uppgick därmed till sammantaget 850 miljoner kronor under 2020. Det är förstås oroväckande för framtiden, när näringen nu förhoppningsvis börjar komma på fötter igen.” Säger Jonas Rosén, VD för Visit Dalarna.
De branscher som har förlorat störst omsättning är shopping med ett tapp på 34 %, aktiviteter (vilket inkluderar exempelvis liftkort) med 31 % och restaurang med 25 %.
Förändrade resmönster betyder nya möjligheter
Förutom allmänt minskat resande innebar 2020 även förändrade resmönster och framför allt en omfördelning i Dalarna, där turisterna sökte sig till mer enskilt boende och speciellt fritidshusgästnätter ökade kraftigt (46 %). Detta medan affärsresandet har drabbats extra hårt med ett tapp på drygt 40 %, vilket framför allt påverkat hotellen.
Även den närmast totala frånvaron av internationella gäster har varit kännbar. 9 av 10 (93 %) av gästnätterna i Dalarna var svenska besökare. Totalt minskade antalet gästnätter i Dalarna med 560 000 nätter under 2020, jämfört med 2019.
“När vi blickar framåt har vi ett viktigt arbete i att återstarta besöksnäringen. Nya beteenden och resemönster har uppkommit i pandemins spår och är troligtvis här för att stanna. Då behöver vi ställa om och utveckla våra företag och erbjudanden för att matcha den efterfrågan. Vi behöver också samlas i gemensam kommunikation för att lyfta Dalarna som ett tryggt, säkert och attraktivt resmål, det vill säga jobba hårt för att locka tillbaka de besökare vi har tappat under pandemin. Om vi klarar den här omställningen och fortsätter arbetet med att utveckla Dalarna som destination ser framtiden ändå ljus ut. För något som också kommit ur pandemin är en ännu starkare längtan till naturen, det äkta och genuina. Allt det vi har så mycket av här i Dalarna.” Säger Jonas Rosén.
Nyckeltal i korthet för turismen i Dalarna 2020
- Turismen i Dalarna hade en omsättning på 7,2 miljarder kronor under 2020.
- Resultatet innebär att 5 179 personer var sysselsatta inom turism, en minskning med 900 arbetstillfällen.
- 429 miljoner kronor i totala skatteintäkter till regionen.
- 820 miljoner kronor i totala skatteintäkter för kommunerna.
- Totalt antal gästnätter 2020 var 15 miljoner nätter, en minskning med 560 000 nätter jämfört med 2019.
- Hyrd privatstuga/-rum var den vanligaste kommersiella övernattningskategorin med 51 % av samtliga kommersiella övernattningar.
- Boende i egna fritidshus var den klart dominerade övernattningskategorin med 6,5 miljoner gästnätter (43 %).
- Totalt gjordes 15 miljoner turistiska övernattningar under 2020.
- 9 av 10 (93 %) var svenskar.
- Den utländska turismomsättningen i Dalarna 2020 var 471 miljoner kronor och motsvarar 6,5 % av den totala turismomsättningen.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-