-
Ny rapport om evenemangsnäringens bidrag till ekonomin – län för län
I en helt ny rapport har Stockholms Handelskammare tagit fram unika siffror för evenemangsnäringens totala bidrag till jobb och ekonomi i Sverige och i landets olika regioner.
Av analysen framgår att evenemangsnäringen sysselsätter totalt 123 000 människor över hela landet och bidrar med 84 miljarder kronor till ekonomin. Sektorn har haft det mycket svårt under pandemin men startar nu om när restriktionerna lättas.
“Evenemangen är i sig själva en stor näring, men det är också motorn i hela besöksnäringens ekosystem. Därför är värdet i att evenemangen drar igång igen otroligt stort. Det ger ringar på vattnet även för hotell, restauranger, detaljhandel och olika transporttjänster.” Säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Evenemangsnäringen är större än vad man kan tro
I en helt ny rapport genomlyser Stockholms Handelskammare den evenemangsnäring som vuxit till en samhällsekonomiskt tung svensk basnäring.
Evenemang bidrar med puls och upplevelser. Samtidigt är evenemangsnäringen en stark jobbskapare, dels genom sin egen verksamhet, dels genom de spridningseffekter som evenemangen skapar i andra branscher som gynnas av att evenemangen lockar folk.
Av rapporten framgår att evenemangsnäringen, i ett normalläge, sysselsätter omkring 123 000 människor i Sverige. Ungefär 84 000 människor är direkt sysselsatta i evenemangsnäringen och cirka ytterligare 39 000 människor har sina jobb indirekt kopplade till näringen.
“Kartläggningen visar svart på vitt att evenemangsnäringen är betydligt större än vad man kan tro. När vi undersöker näringens totala ekonomiska ekosystem, för att få fram de samlade samhällsekonomiska effekterna, så visar siffrorna att evenemangsnäringen stor, utgör ett betydande inslag i näringslivet och fungerar som ett viktigt kugghjul för andra delar av samhällsekonomin.” Säger Stefan Westerberg.
Näringen skapar jobb och tillväxt i alla Sveriges hörn
Stockholms län är den enskilt största arbetsmarknaden inom evenemangsnäringen med cirka 45 000 sysselsatta. Vilket motsvarar 36 procent av alla jobb i evenemangsnäringen. 17 procent av jobben inom – och i anslutning till – evenemangsnäringen återfinns i Västra Götalands län. I Skåne län hittar vi 12 procent av dessa jobb.
Länens andelar av sysselsatta varierar dock beroende på förekomsten av större lokala evenemang och arenor. Exempelvis har Blekinge något högre sysselsättningstal än andra jämförbara län, primärt på grund av de direkta konsumtions effekterna. En viktig förklaring till detta är Sweden Rock festivalen.
Sammantaget bidrar evenemangssektorn med 84 miljarder kronor, motsvarande cirka 1,7 procent av BNP, till samhällsekonomin. Av dessa lokaliseras nästan 35 miljarder till företag verksamma i Stockholm.
“Evenemangsnäringen är stark i städerna och utgör en naturlig del av stadens puls, men det är märkbart att näringen skapar jobb och tillväxt i alla Sveriges hörn. Det finns också gott om exempel på att enskilda evenemang på små orter kan locka till sig många besökare, exempelvis Dansbandsveckan i Malung och Classic Car Week i Rättvik. Det genererar konsumtion i form av mat, boende och andra inköp och har givetvis en stor betydelse för den lokala arbetsmarknaden och ekonomin.” Säger Stefan Westerberg.
Företag i branschen kräver förståelse från politiken
Pandemin och restriktionerna har fått till effekt att betydande delar av sektorn stått stilla i över ett. år. Nu när vaccineringarna pågår, smittkurvorna gått ned och restriktionerna börjar lättas så påbörjas evenemangsnäringens upprustning.
“Det är företag som verkligen på den djupaste botten man kan föreställa sig och resan upp till ytan kräver förståelse från politiken. Det är uppenbart att uppskjutna skatter inte kan betalas tillbaka i det här läget, utan det behövs avsevärt mer tid. Det krävs även en öppenhet för uthållighet i stödåtgärder så att dessa inte fasas ut för snabbt och orsakar ytterligare problem för en redan utsatt bransch som är betydelsefull även för andra branscher.” Säger Stefan Westerberg.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-