-
Ny rapport om evenemangsnäringens bidrag till ekonomin – län för län
I en helt ny rapport har Stockholms Handelskammare tagit fram unika siffror för evenemangsnäringens totala bidrag till jobb och ekonomi i Sverige och i landets olika regioner.
Av analysen framgår att evenemangsnäringen sysselsätter totalt 123 000 människor över hela landet och bidrar med 84 miljarder kronor till ekonomin. Sektorn har haft det mycket svårt under pandemin men startar nu om när restriktionerna lättas.
“Evenemangen är i sig själva en stor näring, men det är också motorn i hela besöksnäringens ekosystem. Därför är värdet i att evenemangen drar igång igen otroligt stort. Det ger ringar på vattnet även för hotell, restauranger, detaljhandel och olika transporttjänster.” Säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Evenemangsnäringen är större än vad man kan tro
I en helt ny rapport genomlyser Stockholms Handelskammare den evenemangsnäring som vuxit till en samhällsekonomiskt tung svensk basnäring.
Evenemang bidrar med puls och upplevelser. Samtidigt är evenemangsnäringen en stark jobbskapare, dels genom sin egen verksamhet, dels genom de spridningseffekter som evenemangen skapar i andra branscher som gynnas av att evenemangen lockar folk.
Av rapporten framgår att evenemangsnäringen, i ett normalläge, sysselsätter omkring 123 000 människor i Sverige. Ungefär 84 000 människor är direkt sysselsatta i evenemangsnäringen och cirka ytterligare 39 000 människor har sina jobb indirekt kopplade till näringen.
“Kartläggningen visar svart på vitt att evenemangsnäringen är betydligt större än vad man kan tro. När vi undersöker näringens totala ekonomiska ekosystem, för att få fram de samlade samhällsekonomiska effekterna, så visar siffrorna att evenemangsnäringen stor, utgör ett betydande inslag i näringslivet och fungerar som ett viktigt kugghjul för andra delar av samhällsekonomin.” Säger Stefan Westerberg.
Näringen skapar jobb och tillväxt i alla Sveriges hörn
Stockholms län är den enskilt största arbetsmarknaden inom evenemangsnäringen med cirka 45 000 sysselsatta. Vilket motsvarar 36 procent av alla jobb i evenemangsnäringen. 17 procent av jobben inom – och i anslutning till – evenemangsnäringen återfinns i Västra Götalands län. I Skåne län hittar vi 12 procent av dessa jobb.
Länens andelar av sysselsatta varierar dock beroende på förekomsten av större lokala evenemang och arenor. Exempelvis har Blekinge något högre sysselsättningstal än andra jämförbara län, primärt på grund av de direkta konsumtions effekterna. En viktig förklaring till detta är Sweden Rock festivalen.
Sammantaget bidrar evenemangssektorn med 84 miljarder kronor, motsvarande cirka 1,7 procent av BNP, till samhällsekonomin. Av dessa lokaliseras nästan 35 miljarder till företag verksamma i Stockholm.
“Evenemangsnäringen är stark i städerna och utgör en naturlig del av stadens puls, men det är märkbart att näringen skapar jobb och tillväxt i alla Sveriges hörn. Det finns också gott om exempel på att enskilda evenemang på små orter kan locka till sig många besökare, exempelvis Dansbandsveckan i Malung och Classic Car Week i Rättvik. Det genererar konsumtion i form av mat, boende och andra inköp och har givetvis en stor betydelse för den lokala arbetsmarknaden och ekonomin.” Säger Stefan Westerberg.
Företag i branschen kräver förståelse från politiken
Pandemin och restriktionerna har fått till effekt att betydande delar av sektorn stått stilla i över ett. år. Nu när vaccineringarna pågår, smittkurvorna gått ned och restriktionerna börjar lättas så påbörjas evenemangsnäringens upprustning.
“Det är företag som verkligen på den djupaste botten man kan föreställa sig och resan upp till ytan kräver förståelse från politiken. Det är uppenbart att uppskjutna skatter inte kan betalas tillbaka i det här läget, utan det behövs avsevärt mer tid. Det krävs även en öppenhet för uthållighet i stödåtgärder så att dessa inte fasas ut för snabbt och orsakar ytterligare problem för en redan utsatt bransch som är betydelsefull även för andra branscher.” Säger Stefan Westerberg.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar
Säsongen fortsätter hos SkiStar under hösten med flera evenemang och aktiviteter. Dessutom satsas det på fler nyheter till nästa sommar.
-
Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
De preliminära siffrorna som SCB publicerat för månaden juni visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen.
-
Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten
Trelleborg kan fira enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Antalet kommersiella gästnätter och utländska gästnätter ökar stort.
-
Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
När en bransch är i behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Sigtunahöjden erbjuder bättre villkor till sin personal.
-
Hållbarhet i besöksnäringen. Något för dig? Anmäl dig till årets BarCamp!
Vill du inspireras, dela erfarenheter och bygga ut ditt nätverk? Då är BarCamp, något för dig!
-
Easyfairs utser Joachim Warnberg till interim VD för bolaget
Joakim Percival, VD på Easyfairs, lämnar bolaget och ersätts av Joachim Warnberg som interim VD med start september 2022.
-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade intäkterna under juli med 32 procent i förhållande till samma månad 2019 enligt Stockholms Handelskammare.
-
Destination Småland spår flygande start med ny VD
Den 15 augusti kliver Eric Wickell in i rollen som VD för Destination Småland. Han hoppas kunna komma med innovativa idéer.
-
Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp
First Camp, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.
-
SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön på Way out West och Big Slap. SJ och arrangörerna samarbetar för ett hållbart resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
Företaget Gigleer AB har tagit fram en app för att underlätta matchning mellan arbetsgivare och extrapers...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-5 augusti 2022
Nyhetstorraste veckan på enormt länge om besöksnäring. En del av det som är handlar om statistik för juni eller j...
-
Turista på Djurgården i Stockholm med barnbarn mitt i sommaren
Sista helgen i juli kom Signe, snart fyra, till Stockholm för första gången för att hälsa på mormor och morfar. M...
-
Julirekord för turismen i Göteborg – evenemangen blev succé
Fler gäster än någonsin besökte Göteborg i juli och bodde på hotellen i staden. Under 28 av månadens 31 dagar sål...
-
-
Gästbloggare
-