-
Besöksmätning i samarbete med BI SYD och Telia i pilotprojektet Flow
Flow är ett pilotprojekt med 14 deltagande parter runt om i Sverige och totalt 36 mätområden.
Projektet pågår under cirka ett år och under denna tid kommer Telia tillsammans med deltagande parter där Visit Värmland ingår bidra till att Telia kan vidareutveckla sina wifi-sensorer som mäter antalet besökare på en plats med hjälp av besökarnas mobiltelefon (med påslaget wifi).
För Visit Värmlands del får vi i gengäld tillgång till all statistik och också vara en viktigt partner med våra reflektioner och erfarenheter i vidareutvecklingen av detta verktyg.
Mätningar med fokus på naturnära områden
Mätningar blir mer och mer vanligt och då i framför allt centrumbelägna områden. Ett strategiskt viktigt verktyg för att analysera framtida utveckling av den fysiska platsen gällande utformning, tillgänglighet, event och inte minst i etableringsfrågor.
Flow-projektet bygger på samma princip men med fokus på naturnära områden som exempel vandring- och cykelleder och stränder. Det sistnämnda i rådande pandemi en högaktuell fråga för att förebygga trängsel.
“Visit Värmland blev tilldelad tre mätområden med 1-2 wifi-sensorer per område. Visit Värmlands urval har genomgått en process där vi har tagit fram ett antal områden som vi vet har intresse av att ta del av denna typ av information för att ta det vidare in i sitt eget strategiska platsutvecklingsarbete. Tillgång till el och en god mobiltäckning var hygienfaktor och utöver detta var det viktigt att områdena kunde avsätta resurser för installation av sensorer och informationsskyltar samt genomföra så kallade valideringsmätningar. Nästa steg var att identifiera de områden som vi kan koppla till Visit Värmlands värden, människorna, naturen, kulturen och historien. Vi landade i naturområdena Järnleden i Kristinehamns kommun och Glaskogen, samt Borgvik i Grums kommun som representerar kultur.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Om BI SYD:
Business Intelligence Syd är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Vist Värmland, Visist Östergötland, Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne via Regional utveckling Skåne, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB.
Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Jönköping.
Tourism in Skåne projektleder samarbetet och syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring arbetet med BI inom besöksnäringen.
All besöksdata anonymiseras och samlas in i enlighet med GDPR. Det går inte att identifiera några enskilda personer i den insamlade datan.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Grums kommun
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-