-
Fler resenärer vill ta bussen – men inte nu, utan senare i höst
Fler vill ta bussen – men senare, inte nu. Svenska bussföretag som kör kommersiellt trafik, såsom turist- och expressbussar, vittnar om att kunderna nu börjar ringa för att boka resor. Men många vill resa först senare i höst.
För många svenska bussföretag som drabbats hårt av pandemin är det en utmaning att hålla i och ut fler månader.
Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Bland de bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, som expressbussar, turistbussar och beställningstrafik har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98%.
Stöd behövs året ut för branschen
De flesta svenska bussar körs i offentligt upphandlad trafik åt regioner och kommuner. Också här har pandemin inneburit färre resenärer och tappade biljettintäkter.
Men de flesta av landets regioner har strävat efter att bibehålla ett utbud av kollektivtrafik som gör det möjligt för de som måste att resa till arbete och utbildning att göra så även under pandemin. För många bussföretag som kör både offentligt upphandlad trafik och kommersiell busstrafik har det varit en räddning under pandemin.
“Omställningsstödet, tillsammans med stödet för korttidspermittering, har varit välkommet och viktigt för att fler företag ska kunna överleva. Men stöd behövs året ut, helst riktade mot hårt drabbade branscher som vår. Vi i bussbranschen är beroende av att samhället öppnar upp igen och välkomnar grupper av människor.” Säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bussar behövs när tågen stannar
Majoriteten av den svenska bussbranschens företag är mindre och medelstora familjeföretag. De är beroende av trafik som körs på kommersiell grund. Exempelvis turistbussresor eller beställda bussar åt föreningar, idrottslag och andra grupper.
Dessa bussföretag gör det möjligt för hela Sverige att leva och är dessutom en viktig resurs när tåg stannar, när den ordinarie kollektivtrafiken behöver förstärkas eller när publik till stora evenemang, föreställningar, konserter och galor ska resa.
“Våra resenärer väljer bussen för att ta sig till målet, få har bussresan i sig som enda anledning att resa. Vi var en av de näringar som drabbades först av pandemins effekter och vi kommer vara en av de sista som hämtar oss.” Fortsätter Anna Grönlund. “Vi märker att när fler vaccinerats och restriktioner lättar vill många resa igen. Men för att kunna möta denna längtan och för att bibehålla kapacitet inom persontransportbranschen för viktiga samhällsfunktioner behöver vi hjälp att överleva året ut.”
- Text: Transportföretagen
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-