-
Ökning med 28 procent av gästnätter i Värmland under juli
Statistiska Centralbyrån (SCB) har nu publicerat gästnätterna för juli. De preliminära siffrorna för kommersiella övernattningar under juli 2021 visar en ökning med 28 procent i Värmland jämfört med 2020. Men fortfarande en minskning mot toppåret 2019.
”Pandemin har varit och är fortfarande en stor utmaning för företagen i besöksnäringen. Trots att det inte är över känns det nu hoppfullt. I vår dialog med näringen är de flesta mycket nöjda med juli, men även sommaren som helhet. Vi upplever att det fortsatt är ett stort intresse för Värmland. Förra året var förberedelserna massiva för att ställa om, anpassa produkter och verksamheter samt att säkerställa att det blev trygga besök och upplevelser. I år har en ytterligare utmaning tillkommit för företagen. Många företag har fått säga upp erfaren personal och behöver nu återanställa för att möta det kommande behovet.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Bygger vidare och fyller på med nya upplevelser
Värmester blev ett begrepp redan förra året. Syftet med Visit Värmlands värmesterkampanj, tillsammans med de insatser som görs i samverkan med bland annat Visit Sweden och Värmlands kommuner, är att stötta näringen och locka besökare. Men även att få fler att ta del av och uppleva en salig upptäcktsresa i Värmland.
”Upplevelser i naturen är fortsatt attraktivt och besöksmål präglade av kultur och historia är efterfrågat och lockar till besök. Visit Värmlands marknadsföringskampanj har presterat ännu bättre än föregående år och de svenska besökarna fortsätter att öka. Men Värmland behöver fler attraktiva produkter och reseanledningar som sticker ut i mängden. Värmland har i jämförelse med angränsande regioner ett bra juliresultat och det har varit en positiv sommar med många nya besökare som hittat hit till Värmland. Tillsammans med näringen bygger vi vidare och fyller på med nya erbjudanden och upplevelser i vårt skyltfönster.” Säger Linda Werme, kommunikatör på Visit Värmland.
Värmland upplevs som något väldigt positivt
Fortsatt smittspridning och restriktioner kan göra att färre utländska turister väljer att besöka Värmland. Förändrat stöd till företagen och minskat affärsresande samt att många stora evenemang och möten som annars lockar många besökare av olika anledningar inte kan genomföras påverkar en redan hårt ansträngd näring.
”Vi hoppas att det är nu det vänder. Från den nya attitydundersökningen vet vi att Värmland fortsatt upplevs som något väldigt positivt och att många vill besöka oss. Och gårdagens besked om att många av restriktionerna hävs, att publiktaken lyfts så att fler kan både arrangera och besöka evenemang samt att restaurangerna inte behöver ha begränsningar är så efterlängtat.” Säger Mia Landin.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Hotell Drott, Karlstad
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-