-
Växjö kommun tar över Växjö & Co – Kraftsamlar i destinationsutveckling
Växjö & Co har nu blivit en del av Växjö kommuns verksamhet och ett tillskott till kommunens ambition att kraftsamla runt destinationsutveckling. Syftet med förvärvet är att skapa ett långsiktigt samarbete runt evenemangs- och destinationsområdet samt tydliggöra samarbetsformen som tidigare lyfts av Konkurrensverket.
Evenemangs- och destinationsutveckling är av stor betydelse för Växjö kommuns näringsliv och profilering både nationellt och internationellt. Växjö & Co AB har i det arbetet uppgiften att stärka denna profil genom att lyfta Växjö kommun som en attraktiv plats för evenemang, men även genom att belysa destinations- och besöksnäringsstrategin.
– Växjö & CO har under många år bidragit till att sätta Växjö på kartan och medverka till att uppfylla Växjö kommuns vision och mål att kommunen ska växa, utvecklas och vara attraktiv att leva, bo och verka i för människor och näringsliv. I pandemins spår är det viktigt att både näringsliv och kommunen kraftsamlar så att besöksnäringen åter kan växa och jobben bli fler, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.
– Att bli ett kommunägt bolag ger oss bättre och större möjligheter att arbeta långsiktigt och hållbart för att öka Växjös attraktivitet, säger Sara Almkvist, vd Växjö & Co AB. Att få en ny ägare samtidigt som vi lever i en pandemi där besöksnäringen har dragit ett mycket tungt lass, gör att vi får en ordentlig nystart. Vi ser hoppfullt på framtidens evenemangs- och destinationsutveckling och längtar efter att Växjö återigen ska bubbla av aktiviteter för både besökare och kommuninvånare.
– Genom förvärvet av Växjö & Co AB skapar vi bättre förutsättningar för ett starkt och hållbart arbete samtidigt som vi löser den problematik och ursprungskritik vi fått från konkurrensverket, säger Fredrik Lindblad, näringslivschef.
- Text: Växjö kommun
- Foto: Liljewall arkitekter + Gunilla Bandolin
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-