-
Över hundra matkreatörer deltar i Smaka på Värmland 2021
Helgen 25 – 26 september är det återigen dags för Smaka på Värmland 2021. Drygt 100 företagare inom mat- och dryckesbranschen i Värmland är nu anmälda till evenemanget och öppnar upp sina verksamheter där besökare får ta del av deras mathantverk.
– Producenter inom mat- och dryckesbranschen har kunnat anmäla sig till smakresan och vi har nu fått in 106 anmälningar vilket såklart är jättekul. Det finns många kreativa och duktiga matproducenter i Värmland som nu får möjligheten att visa upp sina verksamheter och sitt mathantverk för nya målgrupper och besökare eller återkommande gäster under två dagar. Smaka på Värmland är ett jättetrevligt evenemang som erbjuder något för alla smaker och det är också väldigt roligt att få anordna smakresan tillsammans med alla duktiga aktörer och alla våra samarbetspartners i projektet, säger Pernilla Samuelsson, projektledare på Nifa.
Värmland ska vara en stark mat- och dryckesdestination
Smaka på Värmland arrangeras av Nifa, Visit Värmland och Visit Kristinehamn som tillsammans arbetar för att hela Värmland ska vara en stark mat- och dryckesdestination. Matfestivalen som arrangeras för 11:e året i rad har kommit att bli ett av Sveriges mest populära matevenemang. Precis som förra året visar matproducenterna upp sig på sin hemmaplan vilket innebär att besökarna får ta sig runt på egen hand. Något som var ett uppskattat inslag men som också gör att stora folksamlingar undviks.
– Det är viktigt att Värmland utvecklas som mat- och dryckesdestination för att Värmland ska kunna växa inom måltidsturismen och kunna erbjuda en attraktiv upplevelse för både boende i hela Värmland och besökare, säger John Zafaradl, projektledare på Visit Värmland.
Smakresan är ett attraktivt sätt för lokala producenter, gårdsbutiker, restauranger och andra verksamheter inom kategorin att visa upp och sälja sina mathanverk och livsmedelsprodukter. Samtidigt får du som besökare smaka på kulinariska och kreativa mathantverk runt om i Värmland. Dessutom kommer det vara möjligt att planera sin smakresa genom Värmland via en tryckt och digital karta där alla olika producenter finns utmärkta över hela Värmland.
– Just nu sammanställer vi all information så att besökarna ska kunna planera sin smakresa runt om i Värmland. Att kunna handla direkt från producenten ger besökarna en möjlighet att möta personerna bakom maten och ta del av lokalproducerad mat, säger Linnéa Palmqvist, projektledare på Visit Kristinehamn.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Smaka på Värmland
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-