-
Friluftslivets app, NOA-appen, lyfter svenska destinationer
Appen NOA Nordic Outdoor Adventures är plattformen där personer kan hitta alla de äventyr som går att upptäcka i Sveriges rika utbud av friluftsliv. Plattformen lanserades i våras och växer nu stadigt med nya destinationer och företag inom besöksnäringen.
– Idag finns ett enormt utbud med upplevelser och aktiviteter från en mängd aktörer vilket skapar både brus och krångel när man planerar en resa eller en dagstur. Behovet hos gemene man är att snabbt och enkelt hitta friluftsaktiviteter på en destination. NOA-appen ger användaren både en naturlig samlingsplats och ett verktyg att möta detta behov, säger Michael Malmborg, VD och medgrundare av NOA.
Plattformen lanserades i april som en betaversion för personer med ett intresse för friluftsliv och behov att hitta nya naturupplevelser. Detta är ett intresseområde som vuxit starkare under pandemin då allt fler fått upp ögonen för den svenska naturen och en aktiv fritid. Genom NOA-appen får användaren inspiration på besöksvärda destinationer, aktiviteter och äventyr runtom i landet samt ta del av vägledande innehåll och bli uppdaterad på relevanta evenemang som sker i närliggande områden. Med andra ord är NOA ett enkelt och smidigt verktyg som guidar friluftsutövare i upptäckandet av nya naturupplevelser. I appens kommande funktioner ska det exempelvis bli möjligt att skapa sin egen profil för att spara sina äventyr och utmaningar.
– Tanken är att appen ska fungera som en digital lägereld. Det är en plats där såväl nybörjare som erfarna friluftsentusiaster kan samlas och utbyta erfarenheter och råd, anta spännande utmaningar och vara en del av gemenskapen. Vi är övertygade att appen kommer bli det självklara valet bland människor som vill ha en aktiv fritid i naturen, säger Michael Malmborg.
Appen skapar en mötesplats mellan användare och besöksnäring
Förutom att främja människor att upptäcka den inhemska naturen är idén bakom NOA att skapa en mötesplats mellan användare och besöksnäring. Tillsammans med destinationer, besöksnäring och branschföretag fylls appen kontinuerligt med inspiration, information och insikter som är värdefulla för användare av appen. Värdet för destinationer och marknadsaktörer är den mötesplats som plattformen skapar mellan näring och användare. I dagsläget är 50 partners anslutna och 250 äventyr uppladdade på plattformen. NOAs satsning kommer bidra till ökad turistnäring i Sverige, menar Linus Granborg som är medgrundare, chefsutvecklare och arkitekt bakom plattformen.
– Vår betaversion av appen är första steget att metodiskt driva trafik till destinationer och marknadsaktörer inom naturturism och friluftsliv. Alla vinner på det här, säger Linus Granborg. Många mindre aktörer, till exempel guider, uthyrare och boendeanläggningar har behov av marknadsföring och direkta bokningar, det är något som kommer vara möjligt i framtiden via vår plattform med book n’ buy-funktion, tillägger Granborg.
I syfte att marknadsföra plattformen arrangeras även en rad nationella events. Plattformen kombinerar därigenom det bästa av såväl digitala som fysiska upplevelser och är gratis för destinationer och marknadsaktörer att använda och synas på. På så vis vill NOA skapa nya möjligheter för den svenska turistnäringen att få fler besökare samt inspirera användare till ett rikt friluftsliv oberoende av säsong. Med sitt växande community introducerar NOA nu även möjligheten att marknadsföra genom native-artiklar i appen.
Ladda ner NOA-appen i App Store eller hämta på Google Play.
- Text: Nordic Outdoor Adventures
- Foto: Nordic Outdoor Adventures
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-