-
Nya affärer efter ett lyckat Swedish Lapland Summit
Efter Swedish Lapland Summit summerar nu projektledarna insatsen. Och enligt återkoppling från deltagarna har evenemanget resulterat i många nya kontakter och affärer.
Kvaliteten på mötena var hög
I oktober genomfördes för första gången Swedish Lapland Summit. En digital mötesplats för exportsatsande lokala besöksnäringsföretag och internationella resesäljare. 59 företag från regionen och 66 internationella resesäljare från 15 länder genomförde totalt 578 möten.
Dessa möten skulle resultera i konkreta affärer för ännu fler internationella besökare till Swedish Lapland.
”Kvaliteten på mötena var hög i fråga om köparnas intresse. På vart tredje möte kom jag så långt som att diskutera kontraktsvillkor för samarbete.” Skriver en av de deltagande företagarna i enkäten som gick ut efter evenemanget.
Stor efterfrågan på att komma
Enkäten avslöjar också nöjda deltagare i den andra änden, i det internationella säljarledet sade 100 procent av de som svarat på enkäten att de var nöjda eller mycket nöjda med Swedish Lapland Summit.
“Med enkäten i ryggen kan vi fortsätta vara stolta över vad vi har åstadkommit. På kort tid har vi skapat ett väldigt uppskattat event. Det är ren arbetsglädje att jobba med en så här fantastisk region med fantastiska företagare. Att våra företagare vågar ta steget och vara med och kan leverera är hela grunden.” Säger Elin Håkansson, projektledare marknads- och destinationsutveckling på Kiruna Lappland och sammankallande för Swedish Lapland Summit. ”Nu har vi sett att det är stor efterfrågan från säljare på att komma hit, och det planeras visningsresor som ett direkt resultat av Swedish Lapland Summit.”
Nya och fördjupade kontakter
En av de deltagande företagarna var Fredrik Broman på Aurora Safari Camp.
“Jag är ganska van vid den här typen av evenemang, och det här var av väldigt hög kvalitet. Många säljare kände jag redan till, men jag jobbar gärna med att fördjupa kontakter och dessutom har jag träffat flera nya. Det kommer absolut att resultera i affärer.” Säger Fredrik Broman.
Flera andra företag var för första gången med på ett internationellt säljevenemang. Vilket väl speglar ett av målen för hela BCD-projektet – att fler företag i regionen ska bli exportmogna.
På enkätfrågan om evenemanget möjliggjorde att expandera sina affärer svarade alla antingen ja eller att det är för tidigt att säga men sannolikt. Alla svarande internationella resesäljare sade sig ha fått nya kontakter och majoriteten kommer att inkludera dessa kontakter i sitt erbjudande till resenärer.
“Det har varit ett bra teamwork på alla plan som bådar gott för framtida samarbeten inom regionen, och för fler företagsnätverk som kan jobba tillsammans.” Säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-