-
Katherine Hauptman blir chef för Sveriges museum om Förintelsen
Katherine Hauptman utses till chef för Sveriges museum om Förintelsen. I uppdraget ingår att bevara och föra vidare minnet av Förintelsen. De första aktiviteterna blir digitala och kommer lanseras redan i juni.
“Museichefen har en mycket viktig roll i etablering av det nya museet. Med Katherine Hauptman får museet en gedigen och utvecklingsorienterad ledare med stor erfarenhet av att arbeta med frågor om Förintelsens historia.” Säger Magnus Hagberg, överintendent för Statens historiska museer.
En kunskapsnod för hela landet
En viktig utgångspunkt för det nya museet är överlevande från Förintelsen med anknytning till Sverige och deras livsberättelser, liksom deras efterlevandes erfarenheter. Museet ska även diskutera Förintelsens betydelse i dag och påverkan på samhället.
Målsättningen är att bli en kunskapsnod för hela landet och verka i ett internationellt sammanhang. Museet kommer inledningsvis att satsa på digitala erbjudanden till sommaren och uppbyggandet av museiverksamheten kommer pågå under flera år. Det fysiska museet ska ligga i Stockholm, men var är ännu inte bestämt.
“Sveriges museum om Förintelsen har en unik möjlighet att belysa historiska sammanhang kring Förintelsen, uppmärksamma de överlevandes erfarenheter och involvera många människor runt om i landet och internationellt. Det här museet kan bidra till hur människor möter varandra, öka förståelsen för olikheter och slå vakt om människovärdet.” Säger Katherine Hauptman, tillträdande chef för Sveriges museum om Förintelsen.
Har arbetat med utställningar gällande Förintelsen
Katherine Hauptman har sedan 2018 varit chef för Historiska museet i Stockholm. Där har hon lett arbetet med utställningen Speaking Memories – Förintelsens sista vittnen och andra samverkansprojekt för att bredda engagemanget i Förintelsen.
Hon har doktorerat i arkeologi och har en gedigen kunskap inom Statens historiska museers samlings- och forskningsområden. Katherine Hauptman har också deltagit i statliga utredningar och regeringsuppdrag, samt haft internationella förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande för Svenska ICOM (International Council of Museums).
“Jag har stort förtroende för att Katherine Hauptman kommer att leda museet i samarbete och dialog med olika viktiga intressenter. Goda kontakter och samskapande är avgörande i uppbyggnaden av detta mycket angelägna museum.” Avslutar Magnus Hagberg.
Katherine Hauptman tillträder den nya tjänsten den 1 februari.
- Text: Statens historiska museer
- Foto: Jens Mohr, Statens historiska museer
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-