-
ESS Groups kommande destination JIMMY’Z blir JACY’Z Hotel & Resort
I november slår Ess Group upp sin 11:e hotelldestination JIMMYZ i Göteborg. Nu byter destinationen namn och blir istället JACY’Z.
Har hotellets VD Jimmy Olsson bytt namn till Jacy? Var JIMMY’Z bara ett arbetsnamn? Rör det sig helt enkelt om en raffinerad PR-kupp för att få uppmärksamhet? Inget av det. Svaret är mycket mer odramatiskt än så.
”Vi blev nyligen kontaktade av ett företag utomlands som uppmärksammat oss på att de har varumärkesskyddat namnet JIMMY’Z. Vi har fört en vänlig dialog med dem och försökt hitta ett sätt att samexistera, men vi kommer inte i mål. Deras önskan är att vi byter namn, något vi förstår och respekterar.” Säger Jimmy Olsson, VD på Jacy’z Hotel & Resort.
Innehållet ska vara i fokus, inte namnet
Processen med att byta namn till Jacy’z har redan startat och teamet arbetar nu för fullt med att meddela alla företag som valt att lägga sina möten här, alla medarbetare och privatgästerna som förväntansfullt väntar på att få uppleva hotellet.
Konceptet som Jacy’z erbjuder är helt oförändrat. 233 rum som bjuder på flera olika restaurang- och barkoncept, en pool club 100 meter upp i luften, en stor mötesanläggning, takterrass och en massa aktiviteter såsom biljardbord, pingpong, blomsterbutiker och golfsimulatorer.
”Ett bra namn är så klart viktigt och det var smickrande för mig att ägarna tyckte att mitt namn var passande för en sådan här spektakulär destination. Men det är ju erbjudandet och innehållet som ska vara i fokus, inte namnet.” Fortsätter Jimmy Olsson.
Upplevelsen på destinationen är oförändrad
Destinationen tar plats i den 28 våningar höga skyskrapa som byggs mitt i Göteborg. 14 av våningarna kommer att bli Jacy’z Hotel & Resort, resterande våningar blir kontor. Byggnaden har fått mycket uppmärksamhet för sin design och beskrivs redan i dag som ett nytt landmärke för staden Göteborg.
”Fokus för oss just nu är att kommunicera nyheten till alla de gäster som redan bokat. Upplevelsen på destinationen är helt oförändrad, bara namnet är nytt, men vi känner ändå att vi behöver höra av oss och berätta det. Det blir en hel del samtal att ringa då vi redan nu, främst på mötes- och eventsidan, har bra beläggning. Vi är väldigt glada att så många redan valt oss, så att ringa ett extra samtal känns nästan bara roligt.”
Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg öppnar den 1:a november och är en upplevelsefokuserad destination.
”Vi får väl se om jag byter namn till Jacy nu, trots allt lite mer internationellt gångbart.” Avslutar Jimmy Olsson med ett leende på läpparna.
- Text: ESS Group
- Foto: ESS Group
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-