-
Tillväxtverket: Hur gick det för besöksnäringen 2022 – kvartal 1?
Pandemin påverkar fortfarande kundnära branscher och särskilt turismföretagen. Omsättningen för hela näringslivet ökade med 20 procent jämfört med 2019. Samtidigt minskade försäljningen med 10 procent för branscher som ingår i turismräkenskaperna. Detta konstaterar Tillväxtverket i en artikel om årets första kvartal.
Coronakrisens effekter på besöksnäringen kan delas in i fyra huvudsakliga delar: förändringar i utländsk turism i Sverige, förändringar i svensk turism utomlands, förändringar i svensk turism i Sverige samt andra konsumtionsförändringar till följd av pandemin.
Minskad utländsk turism i Sverige påverkar bland annat hotellbranschen och gränshandeln. Medan minskad svensk turism utomlands främst påverkar resebyråtjänsterna samt flygbranschen.
Besöksnäringen har stärkts en del
Under första kvartalet 2022 var besöksnäringen (de branscher som ingår i turismräkenskaperna) omsättning 69 procent högre än motsvarande kvartal 2021. Men, omsättningen ligger fortfarande 10 procent under de nivåer som rådde under motsvarande kvartal 2019 och innan pandemin.
För de branscher som endast är turismanknutna såsom dagligvaruhandel, sällanköpsvaror och drivmedel, har omsättningen ökat med 13 procent sedan motsvarande kvartal 2019.
I absoluta tal landade besöksnäringens omsättning på 77 miljarder kronor för det första kvartalet 2022, vilket är 9 miljarder kronor mindre än för motsvarande kvartal 2019.
Förändrade konsumtionsmönster
Under pandemin sågs förändrade konsumtionsmönster. Omsättningen för Luftfarten och Resebyråer & researrangörer låg fortfarande långt under de nivåer som rådde 2019. Men de har haft en stark återhämtning jämfört med 2021.
Dock kan ränteläget, kriget I Ukraina och inflationen i världen förlänga de trender som corona-krisen gett upphov till. Främst då turister upplever en mer osäker omvärld och en mer pressad ekonomisk situation. Detta gör att folk håller hårdare i plånboken.
Samtidigt uppvisade Sport & fritid, Kultur & nöje och Uthyrning & leasing av motorfordon en omsättning på 25 respektive 21 procent över 2019 års nivåer. Även Restaurang & caféverksamhet, som brottas med personalbrist, omsatte tre procent mer än för motsvarande kvartal 2019.
Hemestertrenden har bland annat lett till ökad försäljning av fritidshus. Antalet övernattningar har ökat med åtta procent sedan 2019.
Omsättningen inom handeln ökar
Inom varuhandeln har omsättningsutvecklingen ökat för Dagligvaruhandeln, Sällanköpsvaruhandeln och särskilt för Drivmedelshandeln, jämfört med motsvarande kvartal 2019.
Handeln räknas som ”övriga turismanknutna branscher” och ur en turistsynpunkt har handeln omsatt över normalnivåer. På lokal nivå har däremot handeln med stort beroende av turism drabbats. Däribland gränshandeln från Norge.
Slutligen förklaras Drivmedelshandelns 28 procentiga ökning i omsättning från normalnivå till stor del av ökade drivmedelspriser.
Läs hela artikeln om årets första kvartal på Tillväxtverkets webbplats här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: SCB:s momsregister
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-