-
BFUF satsar 2,9 miljoner på forskning för grön omställning
BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) satsar 2,9 miljoner kronor på forskning med fokus på en grön hållbar omställning. Forskningsprojekten ska syfta till att utveckla kunskap som stärker besöksnäringens företag, anställda och/eller kunder.
”Bägge projekten som BFUF:s styrelse beviljat medel har fokus på grön omställning i besöksnäringen. I ett av projekten ska forskarna studera hur destinationers varumärken och budskap om hållbarhet också kan uppmuntra till ett hållbart gästbeteende. I det andra kommer forskare och Svenska turistföreningen tillsammans utveckla åtgärder för utsläppsminskning i anslutning till fjällstationer och stugor i väglöst land.” Berättar Stina Algotson, VD på BFUF.
Så fördelas pengarna
Projekt: Attraktionskraft och grön omställning – ett webbaserat varumärkesexperiment för besöksnäringens hållbara utveckling.
Ledare: Mittuniversitetet
Syfte med projektet: Att undersöka sambandet mellan destinationers varumärkesarbete, besökares upplevelser och grön omställning av företag inom besöksnäringen. Målet är att ta fram ett utvärderingsverktyg.
Belopp: 1 300 000 krProjekt: Färdväg mot Paris i landskap bortom vägnätet – En studie av potentiell minskad klimatpåverkan och genomförbarhet av åtgärder baserade på tillräcklighet och effektivitet i Svenska Turistföreningen.
Ledare: Kungl. Tekniska Högskolan
Syfte med projektet: Att tillsammans med Svenska Turistföreningen undersöka möjligheter att halvera klimatutsläppen från verksamheten till 2030 med ”tillräcklighetsåtgärder” (avstå från konsumtion med hög miljöpåverkan). Till exempel när det gäller restaurangkoncept och färskvaruhantering vid till fjällstationer, som idag till stor del transporteras med helikopter.
Belopp: 1 600 000 krForskning avgörande för framtidens besöksnäring
Svensk besöksnäring sysselsätter hundratusentals människor. Näringen är en integrationsmotor och en viktig samhällsaktör och exportindustri för Sverige, och genomgår samtidigt stor förändring.
Satsningar på forskning och innovation inom besöksnäringen är vitalt för att besöksnäringens företag och anställda ska kunna möta framtidens hållbarhetsutmaningar och utvecklas i takt med nya behov, ny teknik och ny kunskap.
BFUF gör skillnad
Forskningsmedlen delas ut av BFUF, som ägs av HRF och Visita.
BFUF har sedan 2012 beslutat om satsningar på över 58 miljoner kronor, varav 11 miljoner kronor tillsammans med Handelsrådet, till 39 vetenskapliga forskningsprojekt. Fonden har även bidragit med över 7 miljoner kronor till 20 kortare utvecklingsprojekt inom besöksnäringen.
- Text: BFUF
- Foto: Stina Wirsén
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-