-
2022 – alla tiders rekord i gästnätter för destinationen Linköping
Efter pandemin har det blivit tydligt att antalet gästnätter i Linköping etablerat sig på en helt ny nivå. För första gången någonsin har antalet gästnätter passerat 600 000 och jämfört med med det tidigare rekordåret 2019 är det en ökning på 10 procent. Årets mest intensiva månad var juli, men vårmånaderna lockade ovanligt många besökare till Linköping.
Svenskar som besöker Linköping har ökat
Totalt genomfördes 625 934 gästnätter på hotell, stugor och vandrarhem under 2022. Drygt 535 000 gästnätter genomfördes av svenska besökare och 90 000 gästnätter genomfördes av utländska besökare. För första gången passerades därmed 600 000 gästnätter vilket kan jämföras med det tidigare rekordåret 2019 då 568 000 gästnätter genomfördes i Linköping. Sammantaget är det en ökning med 10 % i jämförelse med 2019.
Utvecklingen visar att antalet svenskar som besöker Linköping har ökat efter pandemin och samtidigt har även de utländska besökarna återkommit, men ännu inte riktigt nått upp till prepandemiska nivåer. Den största utländska marknaden är Tyskland.
”Före pandemin hade Linköping en tillväxt i antal gästnätter 16 år i rad. Vi var inne i en mycket positiv utveckling och det är förstås glädjande att den trenden fortsatte direkt efter pandemin trots den nya globala turbulensen som växte fram under 2022.” Säger Johan Thorén, styrelseordförande för Visit Linköping & Co.
Variationerna över året är stora
Tillväxten under 2022 motsvarade i princip en genomsnittlig månads totala antal gästnätter. Variationerna över året är dock stora. Flest besökare har Linköping under sommarmånaderna och trycket är lägst mellan december och februari.
”Blickar vi framåt bedömer vi att såväl andelen som antalet utländska besökare kommer att öka. Sverigebilden är positiv och vårt utbud är efterfrågat. Gällande den svenska marknaden tror vi väldigt mycket på att i närtid dra nytta av den potential LasseMajas Deckarhus tillför Gamla Linköping. Gamla Linköping är relativt okänt nationellt, men mycket uppskattat av besökare. Nu kan vi på allvar komplettera regionens redan starka utbud med Kolmården och Astrid Lindgrens Värld mot barnfamiljer. Det är långt ifrån alla städer som har skapat fler reseanledningar under pandemin, men det har Linköping.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
LasseMajas Deckarhus, men även Linköpings nya simhall, bidrar dessutom till säsongsförlängning, eftersom båda är attraktiva inomhusaktiviteter. Linköping står därmed också bättre rustat gällande reseanledningar inför kommande höst och vinter.
Källa:
Preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem.
Camping, privat förmedlade stugor, Airbnb och boende hos släkt och vänner är exkluderat.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-