-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – Februari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Ett bra utfall när de stora evenemangen återvänt
För första gången sedan 2020 har årets två första månader inte påverkats av pandemi och restriktioner. Både januari och februari har haft ett bra utfall när de stora mässorna och evenemangen återvänt. Melodifestivalen och Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan på helgerna i februari.
Enligt SCB noterades runt 324 000 övernattningar i januari, varav 22 procent från utlandet. Det visade stora ökningar jämfört med 2020 från Tyskland (+29%), USA (+13%) och Nederländerna (+118%).
Januari månads gästnattsraket var Island (+ 1 011%) som normalt sett inte har så många gästnätter i Göteborg. Men i år spelade de handbolls-VM i Scandinavium.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut
I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14 procent högre än motsvarande månad 2019 och 11 procent högre än 2020. I början av månaden drevs efterfrågan av affärssegmentet som följd av ett antal företagsmöten och mindre konferenser.
Första helgen i februari var det Melodifestivalen som bidrog till en beläggning på 70 procent i Göteborg. Gothenburg Horse Show satte en tydlig prägel på den sista helgen med en hotellbeläggning på 83 procent.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut med ca 45 procent av hotellrummen bokade. Vilket relativt sätt är bättre än nivån från 2019 med tanke på den kraftiga kapacitetsökningen. Inför sommaren är det redan bokat mellan 70 och 80 procent under vissa perioder med Ullevikonserter och Gothia Cup.
Äldre målgruppens resplaner påverkas mindre
Trots att 4 av 10 svenskar upplever att inflationen påverkar deras reseplanering är det en relativt stabil andel av svenskar (34%) som har planer på en semesterresa i Sverige för de kommande månaderna enligt Visit Sweden & YouGov:s senaste temperaturmätning från januari.
Den äldre målgruppens resplaner påverkas i mindre utsträckning och de är också mer benägna att resa utanför högsäsong. Storstadssemester/citybreak ligger bland de topp tre mest intressanta semestertypen för svenskar som både yngre och äldre överväger.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om Februari här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-