-
Swedish Lapland nådde 3 miljoner globalt i sin kännedomskampanj
Swedish Lapland kännedomskampanj om resmålet nådde fler än 3 miljoner och genererade 4,7 miljoner interaktioner på inläggen. Kampanjen har även gett konkret effekt för företagen i regionen.
Den största delen av responsen var positiva kommentarer
Under vintern har Swedish Lapland Visitors Board kört en digital kampanj för att öka kännedomen om resmålet Swedish Lapland. Den riktade sig speciellt till människor som inte tidigare har interagerat med innehåll om regionen.
När kampanjen summeras kan destinationen konstatera att den nådde fler än 3 miljoner människor och genererade 4,7 miljoner inläggsinteraktioner. Kampanjen bestod av 11 filmer inriktade på vintersäsongen. Den var aktiv under tre veckor i december.
”Den största delen av responsen var positiva kommentarer om resmålet. Exempelvis folk som tipsade varandra om att åka hit. Kampanjen presterade väldigt bra utifrån Facebooks egna kvalitetskriterier.” Säger Emelia Brännström, digital kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board.
Lär känna målgruppen ännu bättre
I år är destinationen inne på det sjätte året med upplärning av sitt AI-verktyg som hjälper dem att matcha företagens utbud med potentiella resenärers efterfrågan.
”Beroende på syftet med marknadsföringen så kopplar vi in rätt kanal och formar budskap och innehåll för att nå utvalda målgrupper. När vi kör kampanjer lär vi också känna målgruppen ännu bättre och kan fortsätta förbättra vår kommunikation.” Berättar Emelia.
En tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar
Även en generell kännedomskampanj som den som körts i vinter spiller över och ger konkret effekt för företagen. Ett av de företag som porträtterats i filmerna märkte exempelvis en tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar när vinterkampanjen drog igång.
”De förstod själva inte riktigt varför, för de hade inte gjort någon egen satsning på marknadsföringen just då. När jag ringde klarnade det – synligheten ledde till nya affärer.” Berättar Emelia Brännström.
Så marknadsförs innehållet internationellt
Swedish Lapland Visitors Board distribuerar innehåll och kampanjer i flera kanaler: webbplatsen swedishlapland.com, YouTube, Facebook, Instagram samt i andra digitala plattformar och i tidningar. Destinationen samarbetar också med andra innehållsskapare, som livsstilmagasin och influencers.
En del av kommunikationen görs organiskt och en del genom annonsering. I samband med digital annonsering nyttjar de ett AI-verktyg som hjälper dem att förstå målgrupperna och skapa relevant marknadsföring som har varit väldigt framgångsrik för att skapa synlighet för hela regionen.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-