-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film”. Trots att de inte vann, så är det stort för destinationen att bli nominerad.
Lyfter fram Trollhättan som en ledande filmstad
Trollhättan, Calgary, Sarajevo eller Wellington stod det mellan. Alla hade chansen att vinna utmärkelsen ”City of Film”. Den 22 maj avgjordes det på filmfestivalen i Cannes vilken stad som vann.
”Att kunna vinna pris som ”City of Film” är fantastiskt! Det lyfter verkligen fram Trollhättan som en anrik och ledande filmstad. Filmnäringen är en viktig pusselbit i vårt näringsliv då det bidrar till de kreativa näringarna på ett mycket positivt sätt.” Säger Peter Eriksson, kommunstyrelsens ordförande.
Utöver Trollhättans nominering som ”City of Film” har även Film i Väst fått tre nomineringar i Cannes:
◆ Studio of the Year.
◆ Film Commission Team Award.
◆ Community Impact Award.Representanter på plats i Cannes
Peter Eriksson (kommunstyrelsens ordförande), Maria Engström Weber (VD på Visit Trollhättan-Vänersborg) och Karin Stammarnäs (kulturchef Trollhättans Stad) var på plats i Cannes för att representera destinationen.
”Vi hoppas ju såklart att fler produktionsbolag internationellt ska bli intresserade och att de ska förstå att Trollhättan är intressant plats för filminspelningar. Här finns en bransch som kan och vill film. Det är lätt att spela in i Trollhättan och finns närhet till det mesta.” Säger Karin Stammarnäs, kulturchef Trollhättans Stad.
Nomineringen betyder mycket för destinationen
I slutet var det Sarajevo som tog hem priset som ”City of Film”. Men nomineringen betyder mycket för Trollhättan. Förhoppningen är att destinationens exponering som filmstad ska öka intresset för deras besöksnäring.
”Nomineringen sätter verkligen Trollhättan på kartan! Vår destination arbetar just nu med att synliggöra ”Filmturism” (som innebär att turister besöker en destination på grund av att den exponerats på TV eller film). Vi arbetar också med en applösning där man via en karta kan se filminspelningsplatser och på så sätt göra en egen sightseeing.” Säger Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan-Vänersborg.
”Vi är oerhört stolta att finnas med i detta sammanhang. Det har varit en givande resa med nätverkande och möten som är viktigt för oss i vårt fortsatta arbete med film och kultur i Trollhättan.” Avslutar Karin Stammarnäs.
Läs mer om Trollhättan på Turismnytt här.
- Text: Trollhättan kommun
- Foto: Trollhättan kommun
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-