-
Fler möten och fler flyg till Kiruna är destinationens målsättning
Efterfrågan på mötes- och incentiveresor till Kiruna växer. Det är den arktiska naturen som möteslokal, unika upplevelser i området samt den pågående samhällsomvandlingen som lockar nationella och internationella företag. Därför har destinationsbolaget bestämt sig för att ta ett större grepp om segmentet framöver.
“Vi kommer att positionera Kiruna som Sveriges mest unika och hållbara mötes- och incentivedestination året runt. Det kopplar väl an till vår övergripande vision för destinationen.” Säger Louise Johansson, Projektledare marknads- och destinationsutveckling för Kiruna Lappland.
Enades kring konceptet ”Naturliga toppmöten.”
Besöksnäringsföretagen i området har lång erfarenhet av att arbeta med det här segmentet. Det var ändå viktigt för dem att söka inspiration kring hur destinationen kan tänka nytt när det gäller unika möten utomhus. Därför blev Andreas Hermansson, affärsutvecklare på Visit Dalarna, uppbjuden till destinationen för att hålla i en inspirationsdag om konceptet “Möten på Dalavis”. Det var en givande dag för alla som deltog.
“Under dagen fokuserade vi på att hitta olika samarbetsformer och ett gemensamt synsätt på vad utomhusmöten är i Kiruna. Vi enades sedan kring konceptet ”Naturliga toppmöten.” fortsätter Louise Johansson.
Tittar på expansionsmöjligheter för att skapa tillväxt
En god tillgänglighet till destinationen är också något som efterfrågas av nationella och internationella besökare. Oavsett om det är MICE (en förkortning av mötesindustrins fyra affärsområden möten, incentiveresor, konferenser och event) eller fritidsresenärer.
Behovet är viktigt att fånga upp och därför bjöd destinationsbolaget upp flygbolaget SAS. För att tillsammans med dem och det lokala näringslivet inom turism, rymd och gruva titta närmare på expansionsmöjligheter för att skapa mer och större tillväxt i destinationen.
“Vi har en bra dialog med SAS och vi är glada över att de ser potential i Kiruna som destination och överväger att satsa på fler flyg.” Avslutar Peter Salomonsson, VD för Kiruna Lappland.
Läs mer om Kiruna på Turismnytt här.
- Text: Kiruna Lappland
- Foto: Marko Kohberg
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-