-
Countryside Hotels – fem svenska hotelltrender 2024
Även om pandemiåren och efterföljande lågkonjunktur med ökade levnadskostnader för hushåll har varit utmanande för svenska hotell ser många nu ljust på framtiden. Inte minst på grund av förmågan att anpassa sig till nya förutsättningar. Branschorganisationen Countryside Hotels har, utifrån intervjuer med 35 medlemshotell runt om i Sverige, identifierat ett antal tydliga hotelltrender för året som kommer.
”Även om många hushåll kämpar med ökade levnadskostnader och en orolig omvärld så är behovet att komma bort och koppla av fortsatt starkt. Inte minst eftersom många hotell varit duktiga i att anpassa sina erbjudanden till nya förutsättningar och hittat nya upplägg som passar gästernas plånböcker. Vi ser också att utländska besökare fortsätter att komma i hög utsträckning, inte minst på grund av den fortsatt svaga svenska valutan. Vilket skapar förutsättningar för ännu fler gästnätter 2024.” Säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.
Fem svenska hotelltrender 2024
1. Vill ha mer än mat och boende
Från att det historiskt sett varit mycket fokus på boende och mat så söker gäster nu allt mer nya upplevelser. Det handlar dels om att få upplevelser på boendet, som vinprovning eller matlagningssessioner och dels om möjligheter till aktiviteter i omgivningarna, exempelvis friluftsliv med vandring och cykling. För att möta detta jobbar många hotell nu mer aktivt för att göra dessa aktiviteter tillgängliga för gäster och även hitta nya aktiviteter.
2. Kortare framförhållning
Kanske är det en osäker omvärld och osäkerhetsfaktorer kring privatekonomi som får allt fler gäster att boka sina vistelser med kortare framförhållning. Det märks även på konferenssidan där många har kortare framförhållning i sina bokningar och väljer mer sparsamma upplägg. Exempelvis fler dagskonferenser och mer restriktiv hållning till att bjuda på exempelvis alkohol.
3. Priset blir viktigare
Hotellen märker att många hushåll har fortsatt mindre i plånboken och väljer mer sparsamma upplägg. Med exempelvis färre antal nätter och mindre omfattande paket där exempelvis 2-rätters middagar ersätter 3-rättersupplägg. Dock märker många hotell att gäster väl på plats i högre utsträckning gärna unnar sig något litet extra. Som en extra maträtt eller en drink till rummet.
4. Fler dagar i veckan
För att få bättre ekonomi i verksamheterna väljer många hotell att titta på delar där det finns outnyttjad potential. Söndagar faller in i den kategorin då många hotell historiskt haft lägre beläggning denna dag. Därför har många skapat populära söndagspaket, där gästerna sover över och tar ledigt från jobbet på måndag förmiddag. Därmed får de en bra start på veckan. Det är ett sätt att möta gästers efterfrågan på billigare alternativ. Samtidigt som hotellens kapacitet utnyttjas mer optimalt.
5. Tillbaka till landsbygden
Hotellen märker också hur fler gäster i oroliga tider och en turbulent omvärld sätter större värde på att få avkoppling på landsbygden utanför storstäderna. Natursköna lägen med vilsam puls blir allt mer eftertraktat samtidigt som gästerna också sätter allt större värde på ett varmt, personligt och mänskligt bemötande. Möjligtvis som kontrast till den ökade digitalisering de ofta möter i sin vardag.
Läs mer om Countryside Hotels på Turismnytt här.
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-