-
Västerbottens besöksnäring är föregångare i hållbar omställning
Norra Sverige genomgår för närvarande en historisk omställning och besöksnäringen är inget undantag. Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Sedan 2015 arbetar Region Västerbotten Turism (RVT) utifrån Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala, beprövade och väletablerade kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Metodutveckling
Metoden är just nu under förbättring genom att rutiner och mallar ses över och anpassas. Fler verktyg läggs till för att bättre kunna bistå företag och organisationer i deras hållbarhetsarbete.
”Många behov visar sig under processens gång och omvärlden förändras så att nya krav ställs på alla som vill bedriva ansvarsfull utveckling. Ett exempel på det är den nya lagen om green claims som kommer att gälla alla som jobbar med hållbarhet när den träder i kraft.” Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten.
Utifrån det renodlar RVT metoden och allt material samt webbplatsen. Samt även utifrån att andra regioner och destinationer visat intresse för att lära sig mer om metoden.
Exportkriterier införs för att synka till utvecklingen
En annan förändring är att RVT tillsammans med utbildade rådgivare inom metoden har beslutat att ta bort de lokala kriterier som använts som ett komplement till GSTC:s kriterier sedan 2018. I stället införs exportkriterier för att bättre synka till den utveckling som sker genom samarbetet Västerbotten Sweden.
Projektet medfinansieras av Europeiska Unionen, Region Västerbotten, lokala destinationsorganisationer och länets kommuner. Arbetet ska tillföra ökad exportmognad samt en gemensam marknadsföring av platsen.
”Genom vårt fördjupade samarbete har vi nu också en god möjlighet att positionera Västerbotten som ett hållbart och modernt resmål. Där vi kan erbjuda hållbara upplevelser för både besökare och invånare.” Säger Annika.
Nytt verktyg för biologisk mångfald
Ytterligare en nyhet är ett verktyg som är under utveckling. Det ska tas fram via analys av en utvald restaurang som är med i VX-samarbetet. Syftet är att ta fram ett verktyg som sedan kan användas av alla företag i branschen. Precis som övriga verktyg kopplade till VX-metoden. Det handlar om att göra en analys där man beräknar, värderar och kompenserar för biologisk mångfald.
Arbetet görs i samarbete med Ecogain AB som är världsledande inom området. Verktyg för att mäta den påverkan som restauranger och kaféer har på den biologiska mångfalden finns inte idag. Det blir därför unikt i sitt slag.
Utmaningar
Det finns självklart utmaningar med att jobba fram en metod som ska passa så många olika typer av aktörer och ändå kännas relevant.
”Här har vi stor nytta av att GSTC:s kriterier är så heltäckande och väl genomtänkta. De används ju faktiskt av en stor bredd av turistiska aktörer över hela världen.” Berättar Annika.
För RVT handlar det mycket om att tydliggöra att Västerbotten Experience är just en metod och inte ett platsvarumärke, och att det inte heller handlar om certifiering utan är ett arbetssätt. Det kan också upplevas förvirrande för dem som jobbar enligt metoden så kommunikation blir mer och mer viktigt ju fler som är engagerade.
Vad är nästa steg?
Nästa steg i utvecklingen av metoden är att digitalisera processer och mallar. Detta för att systematisera ytterligare vilket blir mer viktigt då fler rådgivare arbetar enligt metoden. Men också för att säkerställa kvalitet om nyckelpersoner slutar.
”Det kommer också att göra arbetet effektivare och spara tid både för företagare och rådgivare.” Tror Sirpa Kärki, strateg på Region Västerbotten Turism.
RVT undersöker även hur de företag som har kommit längst i sitt arbete med mer hållbar besöksnäring kan uppmuntras och guidas till att gå vidare till någon form av certifiering.
”Det gör vi för att frågan om mer hållbar besöksnäring ska lyftas ännu mer och bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
Vill du veta mer och Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se här.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Patrick Trägårdh
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
-
Gästbloggare
-