-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. De sjunkande besökssiffrorna är grunden till att Näringsliv- och destinationskontoret som ansvarar för kommunens turistinformation tagit beslut om att stänga turistinformationen. I stället görs en förflyttning till en starkare digital närvaro som skapar mer värde för besökare och besöksnäring.
Ett naturligt steg att satsa mer på digital kommunikation
Besökare söker alltmer information själva genom olika digitala tjänster och i takt med att användning av digitala tjänster ökar, ökar också förväntningarna på organisationers digitala närvaro. För att locka besökare till Varberg och ge dem bra service och information inför och under sin vistelse här pågår flera digitala förflyttningar. Det sker bland annat i form av utveckling av webbplatsen visitvarberg.se, evenemangskalendern och appen VisitVarberg samt genom sociala medier.
”Genom visitvarberg.se möter vi ett stort antal besökare med tips och inspiration dygnet runt och vi ser att antalet besökare på webbplatsen ökar för varje år. Därför är det ett naturligt steg att satsa mer på vår digitala kommunikation”. Säger Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varbergs kommun.
Personligt värdskap på plats är fortsatt viktigt
Det är fortfarande viktigt att besökare möts av en god service när de kommer till Varberg. Eftersom besöksantalet till turistinformationen i Brunnspaken minskat kraftigt har det varit naturligt att titta på platser där flödet av människor är stort och bidra till goda förutsättningar där.
Bland annat har en kostnadsfri, digital värdskapsutbildning med fokus på lokalkännedom, branscher, besöksmål med mera tagits fram. Syftet är att sprida och stärka kunskapen hos frontdeskpersonal som arbetar på besöksmål och boendeanläggningar runt om i kommunen. På så vis ökar besökarnas möjligheter att få turistisk information på anläggningarna de bor på eller på utflyktsmålen de besöker.
”Besöksnäringsbranschen har digitaliserats i en rasande takt de senaste åren och av den anledningen faller det sig naturligt att den fysiska turistinformationen stängs. Kunderna drömmer och bokar digitalt och hittar de flesta svaren på sina frågor via sökmotorerna. Det personliga värdskapet på plats är fortsatt viktigt, då kan vi komplettera med ett personligt och professionellt bemötande från vår receptionspersonal”. Säger Terese Asplund, VD på Varbergs Kusthotell och medlem i Hotellgruppen Varberg.
Fler besök till besöksanläggningar kommer att göras
Turistinformationens personal finns fortsatt tillgängliga och svarar på frågor via telefon och mail. Utan en fysisk butik att bemanna kommer fler besök till besöksanläggningarna i kommunen att göras för att stötta personalen på plats.
Populära tryckta produkter som turistkarta över Varberg och tidningen VisitVarberg, som samlar tips och inspiration på saker att uppleva i Sommarvarberg, kommer att finnas kvar och runt om i Varberg lotsar skyltar och digitala skärmar besökare rätt.
Läs mer om Visit Varberg på Turismnytt här.
- Text: Varberg Turistinformation
- Foto: Natalie Greppi
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-