-
Lena Rune
Lena, du är centrumchef för köpcentrumet Mall of Scandinavia som öppnade under torsdagen.
Hur känns det?Det känns fantastiskt att vi nu kan erbjuda ett shoppingcenter som är fyllt av energi, mångkulturellt och inte exkluderar någon grupp. Ett fyrstjärnigt shoppingcenter.
Vad är unikt?
Mall of Scandinavia skall erbjuda en energisk, mångkulturell och ej exkluderande miljö.
Vår huvudentré är designad av Gert Wingårdh som har skapat en fantastisk och föränderlig entré.
Här kan man hitta restauranger (22 stycken), från budget till lyx, butiker (224 stycken) för alla smaker och en rad servicefunktioner.
Barnen har också fått ett unikt lekrum där de kan lära sig om årstiderna och mammorna har fått ett rum där de i lugn och ro kan ta hand om sina minsta barn.
Vi har satsat mycket på digitala funktioner, som till exempel en app där man kan se var resten av sitt sällskap befinner sig. Här finns också ”Click & Service”, en tjänst där man kan hämta ut varor man beställt hemifrån, man kan prova dem direkt på plats i de provrum som finns, och behöver man returnera dem kan man göra det direkt på plats. Enkelt och smidigt. Sedan kan man ju också komplettera sitt köp i någon av alla Mall of Scandinavias butiker. På detta sätt knyter man på ett nytt och unikt sätt ihop e-handel med fysisk handel.
Vad har utmaningarna varit i planeringen?
En av utmaningarna har varit utformningen. Vår anlitade arkitekt Gert Wingårdh och hans medarbetare har till exempel lagt ned motsvarande 40 års arbete på att rita upp det.
En annan har varit att locka varumärken att öppna sina första butiker i Skandinavien – vilket vi har lyckats bra med. För hela 14 av butikerna är detta första etableringen i Sverige.
En tredje utmaning har varit att bidra till att infrastrukturen möjliggör för folk att ta sig hit. I dagsläget är det tio busslinjer, pendeltåg och spårvagn. Inom tio år kommer det dessutom att finnas tunnelbana. För den som tar sig hit med bil så erbjuds 3700 parkeringsplatser. Det tar i dagsläget 7 minuter att ta sig från Stockholm city hit.
Ni kallar Mall of Scandinavia för ”Destination shopping”. Vad menar ni med det?
Besökarna skall kunna träffas, byta erfarenheter, handla, prata och ha roligt i vårt shoppingcentrum. Här skall man kunna göra alla sina ärenden och umgås på en och samma plats.
Har ni några samarbeten med besöksnäringen?
I planeringen av shoppingcentret har vi haft flera möten med Stockholm Visitors Board sen har vi samarbeten med Quality Friends Hotel som ligger intill och Friends Arena. Tillsammans med Quality Friends Hotel har vi skapat ett gemensamt lojalitetsprogram och de marknadsför redan ”shoppingpaket” med övernattning.
Kommer det att arrangeras några shoppingresor till Mall of Scandinavia?
Vi har inte planerat för det men det kan tänkas att man kan sätta ihop busspaket längre fram tillsammans med bussbolagen. Men inga kontakter är tagna och i dagsläget har vi inte tagit upp frågan. Inga företag har heller kontaktat oss och ställt frågan.
Vilka områden kommer besökaren från?
De flesta kommer från Stockholmsområdet men vi tror att det kommer att komma folk från hela Mälardalen för att uppleva en riktig shoppingdestination.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-