-
Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
Tillväxtverket har inom utlysningen Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang beviljat Linköpings kommun projektmedel på drygt en miljon kronor. Projektet heter Kulturkartan och blev ett av cirka tio utvalda av totalt 152 ansökningar.
“Målet med projektet är att stärka kulturturismen som en självklar besöksanledning till Linköping. Besökaren ska vägledas till olika platser och teman i staden. Till exempel det medeltida Linköping, hamnen och vattenvägar, levande och inspirerande kulturscener. Gamla Linköping, konsten i staden med Linköpings konsthall Passagen och Östergötlands museum som hållpunkter.” Säger Tina Karlsson From, museichef för GamlaLinköping.
Tiden för projektet är mellan 1 mars 2021 till 30 april 2022.
Stärker historia och kulturarv
Flera kulturaktörer och aktörer inom besöksnäringen är intressenter i projektet, Kultur- och fritidsförvaltningen är projektägare och Visit Linköping & Co är samverkanspart. De kulturella besöksmålen ska kopplas ihop med ett utbud av boende, mat och upplevelser och synliggöras för besökarna. På så sätt blir kulturen en del av stadens attraktionskraft.
Under de senare åren har destinationen stärkt sin position för privatresande. Med ett ökat antal besökare på framförallt sommaren och helger. Fram till pandemins intåg upplevde staden en mycket positiv tillväxt i antal gästnätter sexton år i rad.
“Under och efter pandemin bedömer vi att betydelsen av privatresande kommer att bli ännu större för Linköping, då affärsresandet har drabbats hårdast av pandemin och troligen kommer att ta lång tid att återhämta helt. Stadens historia och kulturarv är en möjlighet som definitivt går att stärka för att driva fler privatresenärer till oss i framtiden.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Ur Tillväxtverkets motivering:
Med syfte att synliggöra och stärka kulturella besöksanläggningar, både kulturhistoriska miljöer och kulturscener, kommer projektet att bidra till att stärka och utveckla destinationen Linköping. Detta är ett led i omställningen för att nå målgruppen privatresenären, i spåren av den förändring som mötesindustrin genomgår.
Projektet utgörs av insatser för lärande och samverkan kring platsutveckling såväl som konkreta frågor som att knyta samman miljöer med hållbara transporter, tydligare stråk och ökat utbud av upplevelser.
Läs om hur pandemin har påverkat stadens besöksnäring här.
- Text: Linköpings kommun
- Foto: Gamla Linköping
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
Efter att ha gått turismprogrammet på Mittuniversitetet är möjligheterna många, men vad gör alumnerna idag?...
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
I höst duggar de nationella mötena tätt i Kalmar. Under några veckor i oktober och november välkomnar sta...
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Med en gedigen bakgrund inom hotell- och servicebranschen tar Charlotta Olsson nu steget in i upplevelse-...
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av pr...
-
-
Gästbloggare
-