-
Om ekonomi, digitalisering och marknadsföring för besöksnäringsföretagare
Ekonomi
Som besöksnäringsföretagare har man ofta fullt upp med gästerna och att skapa de bästa förutsättningarna för dem. Då kan ekonomin ibland bli lidande. Dels för att man inte hinner med att sköta den biten som man önskar men också för att man inte hinner och kan planera och ha den framförhållning man skulle önska. Även det faktum att gästerna och därmed inkomsterna kommer under en del av året och utgifterna en annan. Det gör att man får likviditetstoppar, men också likviditetsdalar. Just bristen på likviditet kan ställa till det. Det kan göra att man missar möjligheter att investera eller köpa in varor när priset är fördelaktigt, men också att man inte hinner få viktiga delar av verksamheten klar, eller så som man vill att den skall vara, när gästerna börjar komma. Om man vill hitta lösningar på detta finns det praktiska tjänster som Zmarta. De hjälper företagare med råd om lån och andra ekonomiska tjänster.
Digitalisera
Många besöksnäringsföretagare Har heller inte haft tid och ork eller kunskap att anpassa företaget till den tid vi lever i. I dagens digitaliserade samhälle är det nödvändigt att ha en välfungerande hemsida och det har de flesta företag i den här branschen, men det finns en hel del förbättringar många kan göra. Även när det gäller sökmotoroptimering, det vill säga att det går att hitta den lätt vid sökningar på exempelvis Google, finns det en del att göra. Lägg ned tid och pengar på att göra en bra hemsida till ditt företag. Det kommer att vara välinvesterade pengar.
Marknadsföring
Det kan också vara en idé att se över hur man kan marknadsföra sin verksamhet. Kan man marknadsföra sig mot nya grupper som kan komma utanför högsäsong? Kan man hitta marknadsföringskanaler som är billigare än de man använder idag? Det kan vara bekvämt med bokningstjänster som bara tar ut provision om man får en bokning, men ofta är den provisionen väldigt hög. Så hög att kalkylen spricker och den gästen kostar mer än man får in! Då kan det löna sig att investera i att finnas med i en marknadsföringskanal där man betalar en summa i förskott men inte betalar provision.
- Text: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-