-
Om ekonomi, digitalisering och marknadsföring för besöksnäringsföretagare
Ekonomi
Som besöksnäringsföretagare har man ofta fullt upp med gästerna och att skapa de bästa förutsättningarna för dem. Då kan ekonomin ibland bli lidande. Dels för att man inte hinner med att sköta den biten som man önskar men också för att man inte hinner och kan planera och ha den framförhållning man skulle önska. Även det faktum att gästerna och därmed inkomsterna kommer under en del av året och utgifterna en annan. Det gör att man får likviditetstoppar, men också likviditetsdalar. Just bristen på likviditet kan ställa till det. Det kan göra att man missar möjligheter att investera eller köpa in varor när priset är fördelaktigt, men också att man inte hinner få viktiga delar av verksamheten klar, eller så som man vill att den skall vara, när gästerna börjar komma. Om man vill hitta lösningar på detta finns det praktiska tjänster som Zmarta. De hjälper företagare med råd om lån och andra ekonomiska tjänster.
Digitalisera
Många besöksnäringsföretagare Har heller inte haft tid och ork eller kunskap att anpassa företaget till den tid vi lever i. I dagens digitaliserade samhälle är det nödvändigt att ha en välfungerande hemsida och det har de flesta företag i den här branschen, men det finns en hel del förbättringar många kan göra. Även när det gäller sökmotoroptimering, det vill säga att det går att hitta den lätt vid sökningar på exempelvis Google, finns det en del att göra. Lägg ned tid och pengar på att göra en bra hemsida till ditt företag. Det kommer att vara välinvesterade pengar.
Marknadsföring
Det kan också vara en idé att se över hur man kan marknadsföra sin verksamhet. Kan man marknadsföra sig mot nya grupper som kan komma utanför högsäsong? Kan man hitta marknadsföringskanaler som är billigare än de man använder idag? Det kan vara bekvämt med bokningstjänster som bara tar ut provision om man får en bokning, men ofta är den provisionen väldigt hög. Så hög att kalkylen spricker och den gästen kostar mer än man får in! Då kan det löna sig att investera i att finnas med i en marknadsföringskanal där man betalar en summa i förskott men inte betalar provision.
- Text: Jakob Norrby
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
-
Gästbloggare
-