-
Region Stockholm och Tillväxtverket satsar 9,5 miljoner på besöksnäringen
För att stärka besöksnäringen i Stockholm beviljas Region Stockholm stöd av Tillväxtverket på miljoner för sitt samverkansprojekt med Almi Stockholm Sörmland ”Att verka i en ny tid, stöd till krisdrabbade företag inom besöksnäringen till följd av covid-19”.
”Målet är att besöksnäringen i större utsträckning ska klara sig igenom coronapandemin och kunna fortsätta växa hållbart på sikt. Projektet riktar sig till små och medelstora företag i Stockholms län och går i linje med Stockholmsregionens vision om att vara Europas mest attraktiva storstadsregion och bidra till att vara en ledande tillväxt- och kunskapsregion.” Säger Hanna Wiik, förvaltningschef på tillväxt- och regionplaneförvaltningen.
Miljoner i finansiering
Projektägare är Region Stockholm i samverkan med Almi Stockholm Sörmland. Den första delen av projektet ska förbereda genomförandet med att ta fram modeller, metoder och verktyg för att starta upp affärsrådgivning. Det finansieras av Tillväxtverket med 552 056 kronor.
Den andra delen ger deltagande företag rådgivning, hjälp att ställa om krisdrabbade verksamheter samt öka sin innovationsförmåga på ett sätt som bidrar till hållbar utveckling och tillväxt. Tillväxtverket beviljar stöd med 4 759 399 kronor (delfinansiering 50 procent) ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden. Region Stockholm motfinansierar.
Total budget för projektet är 9 518 320 kronor.
Jämlikhet i näringen
Ett projektmål är att 30 procent av de deltagande entreprenörerna ska vara kvinnor. Inom turismföretagen finns en högre andel kvinnor som företagsledare jämfört med genomsnittet för små och medelstora företag i Sverige.
Även andelen företagsledare med utländsk bakgrund är större inom turismnäringen än genomsnittet för små och medelstora företag i Sverige. Besöksnäringen är dessutom en instegsbransch för många unga och nyanlända.
På så vis är näringen en mycket viktig bärare av en mer jämlik och inkluderande arbetsmarknad. Varje företag som lyckas ställa om sin verksamhet, behålla eller nyanställa och ta sig igenom krisen bidrar konkret till att bygga en sådan arbetsmarknad i Stockholms län.
Tillväxtverkets motivering:
Tillväxtverket bedömer att ansökan passar in i sökt utlysning och investeringsprioritering.
Med affärsrådgivande insatser för bland annat omställning, innovation, affärsmodeller och ledarskap adresserar projektet direkt och konkret krisdrabbade besöksnäringsföretag och deras behov. Under och efter den kris som pandemin Covid-19 framkallat.
Förutom individuell rådgivning, kommer även workshops, grupprådgivning och utvecklingsprogram för mindre grupper att ingå. Detta stimulerar till utveckling av nätverk, samverkan och erfarenhetsutbyten. När det gäller rekryteringen av företag till satsningen finns ett tydligt mångfalds- och jämställdhetsperspektiv.
Att projektet är ett samverkansprojekt med Almi Stockholm Sörmland bidrar till att det offentliga främjandesystemet kommer besöksnäringsföretagen till nytta. Vilket är ett generellt behov i hela landet.
Fakta om projektet
Projektets primära målgrupp är små- och medelstora företag inom besöksnäringen i Stockholms län som drabbats av coronapandemins negativa effekter på näringslivet.
Projektets mål är att genom affärsrådgivande insatser specifikt riktade till besöksnäringen i Stockholms län bidra till att bibehålla och ställa om befintliga företag inom besöksnäringen som är drabbade av Coronapandemins negativa effekter på branschen.
Projektet pågår mellan 1 mars 2021 och 30 april 2023.
Tillväxtverket beviljar Region Stockholm stöd på miljoner ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden, operativa programmet för Nationella regionalfondsprogrammet, insatsområdet Öka små och medelstora företags konkurrenskraft.
Läs om fler besöksnäringsprojekt i en tidigare artikel här.
- Text: Region Stockholm
- Foto: Region Stockholm
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-