-
Region Stockholm och Tillväxtverket satsar 9,5 miljoner på besöksnäringen
För att stärka besöksnäringen i Stockholm beviljas Region Stockholm stöd av Tillväxtverket på miljoner för sitt samverkansprojekt med Almi Stockholm Sörmland ”Att verka i en ny tid, stöd till krisdrabbade företag inom besöksnäringen till följd av covid-19”.
”Målet är att besöksnäringen i större utsträckning ska klara sig igenom coronapandemin och kunna fortsätta växa hållbart på sikt. Projektet riktar sig till små och medelstora företag i Stockholms län och går i linje med Stockholmsregionens vision om att vara Europas mest attraktiva storstadsregion och bidra till att vara en ledande tillväxt- och kunskapsregion.” Säger Hanna Wiik, förvaltningschef på tillväxt- och regionplaneförvaltningen.
Miljoner i finansiering
Projektägare är Region Stockholm i samverkan med Almi Stockholm Sörmland. Den första delen av projektet ska förbereda genomförandet med att ta fram modeller, metoder och verktyg för att starta upp affärsrådgivning. Det finansieras av Tillväxtverket med 552 056 kronor.
Den andra delen ger deltagande företag rådgivning, hjälp att ställa om krisdrabbade verksamheter samt öka sin innovationsförmåga på ett sätt som bidrar till hållbar utveckling och tillväxt. Tillväxtverket beviljar stöd med 4 759 399 kronor (delfinansiering 50 procent) ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden. Region Stockholm motfinansierar.
Total budget för projektet är 9 518 320 kronor.
Jämlikhet i näringen
Ett projektmål är att 30 procent av de deltagande entreprenörerna ska vara kvinnor. Inom turismföretagen finns en högre andel kvinnor som företagsledare jämfört med genomsnittet för små och medelstora företag i Sverige.
Även andelen företagsledare med utländsk bakgrund är större inom turismnäringen än genomsnittet för små och medelstora företag i Sverige. Besöksnäringen är dessutom en instegsbransch för många unga och nyanlända.
På så vis är näringen en mycket viktig bärare av en mer jämlik och inkluderande arbetsmarknad. Varje företag som lyckas ställa om sin verksamhet, behålla eller nyanställa och ta sig igenom krisen bidrar konkret till att bygga en sådan arbetsmarknad i Stockholms län.
Tillväxtverkets motivering:
Tillväxtverket bedömer att ansökan passar in i sökt utlysning och investeringsprioritering.
Med affärsrådgivande insatser för bland annat omställning, innovation, affärsmodeller och ledarskap adresserar projektet direkt och konkret krisdrabbade besöksnäringsföretag och deras behov. Under och efter den kris som pandemin Covid-19 framkallat.
Förutom individuell rådgivning, kommer även workshops, grupprådgivning och utvecklingsprogram för mindre grupper att ingå. Detta stimulerar till utveckling av nätverk, samverkan och erfarenhetsutbyten. När det gäller rekryteringen av företag till satsningen finns ett tydligt mångfalds- och jämställdhetsperspektiv.
Att projektet är ett samverkansprojekt med Almi Stockholm Sörmland bidrar till att det offentliga främjandesystemet kommer besöksnäringsföretagen till nytta. Vilket är ett generellt behov i hela landet.
Fakta om projektet
Projektets primära målgrupp är små- och medelstora företag inom besöksnäringen i Stockholms län som drabbats av coronapandemins negativa effekter på näringslivet.
Projektets mål är att genom affärsrådgivande insatser specifikt riktade till besöksnäringen i Stockholms län bidra till att bibehålla och ställa om befintliga företag inom besöksnäringen som är drabbade av Coronapandemins negativa effekter på branschen.
Projektet pågår mellan 1 mars 2021 och 30 april 2023.
Tillväxtverket beviljar Region Stockholm stöd på miljoner ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden, operativa programmet för Nationella regionalfondsprogrammet, insatsområdet Öka små och medelstora företags konkurrenskraft.
Läs om fler besöksnäringsprojekt i en tidigare artikel här.
- Text: Region Stockholm
- Foto: Region Stockholm
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-