-
Så kan er verksamhet tjäna på Pokémontrenden
Sedan Pokémon-appen släpptes i Sverige så har man sett många människor som rör sig utomhus för att samla figurer. Men hur skall man göra för att dra nytta av trenden och tjäna pengar på den?
Pokémon-appen har skapat möjligheter för svensk besöksnäring. Människor som annars inte kommer ut och ser sig omkring lockas att uppleva nya miljöer.
Exempel på hur olika företag har gjort
Många företag inom besöksnäringen har nyttjat det faktum att Pokémon-appen lockar folk ut på gator och torg.Rederiet Stena Line arrangerar i helgen, 22-25 juli, ”Pokémon GO-meetup” i Göteborgs hamn. Där kan Pokémon-tränare i alla åldrar delta och kämpa om vinster i fyra kategorier – ”Ovanligast Pokémon”, ”Störst fångst”, ”Bästa AR-foto” samt ”Herren på täppan”. Området kommer att vara fullt av Poké-stops som kommer fyllas med ”lures” och ett Poké-gym. Det kommer att finnas mängder av Pokémons att fånga.
Hotellkedjan Scandic Hotels erbjuder Pokémonjägare att fylla på energi och vila upp sig under jakten. De får gratis wifi, kan ladda upp sina mobiler och får rabatter på mat och dryck i Stockholm, Malmö och Göteborg.
Detta kan ni göra för att locka Pokémon-spelare
Om man vill få fler besökare till sin verksamhet så är det en god idé att:- erbjuda laddningsstationer för telefonerna då appen förbrukar mycket batteritid
- erbjuda wifi – då streamingen är enorm
- finns det några Pokéstops eller Gym nära er? Se till att synas med ert varumärke i anslutning till dessa platser och sponsra de
- snart kommer man också att kunna äga ett Pokéstop
- skapa event och kampanjer
Så gör du steg för steg
- Ladda ned Pokémon-appen
- Kolla om det finns något Pokémonstop nära din verksamhet.
- Kom på något som du kan sälja som kan locka till sig spelare.
- Köp 100 pokécoins genom att köpa en så kallad Lure Module. Denna drar till sig aktivitet till platsen i 30 minuter. 100 pokécoins=9 kronor.
- Fånga figurer själv och filma det, nära din verksamhet, och lägg ut filmerna på Youtube.
Gamification växer för var dag
Många företag inom besöksnäringen testar just nu olika sätt att nyttja gamification i verksamheten. På färjorna har man kunnat gå på en appbaserad skattjakt vilket varit mycket uppskattat hos barnfamiljer. Tänk på denna möjlighet att marknadsföra er verksamhet.- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-